بازاریابی حسی

بازاریابى حسى در به خدمت گرفتن ادراک براى مزیت رقابتى

بازاریابى حسى در به خدمت گرفتن ادراک براى مزیت رقابتى

بازاریابى حسى در به خدمت گرفتن ادراک براى مزیت رقابتى ، بینایى در بازاریابی حسی و نقش رنگ در بازاریابی حسی موضوع این بخش بازاریابی و فروش در رفتار مصرف کننده است.

مهمانان هتل هاى مجلل مى توانند تجربیات جدیدى داشته باشند . وقتى که براى رزرو اتاق به وب سایت یک هتل هاى زنجیره اى مراجعه مى کنند ، صداى آهنگ هاى آرامى را مى شنوند . وقتى که وارد لابى مى شوند ، رایحه ى گورگیاه و چاى سبز را استشمام مى کنند و منظره ى گل هاى زیبایى را مشاهده مى کنند . در داخل اتاق نیز نمک حمام اوکالیپتوس و شکلات هاى سنسیشن ؛ یخچالى پر از چیزهایى مانند آب نبات نعناعى ؛ و باغ هاى ذن مینیاتورى براى آنها مهیا است . طى یک برنامه ى تبلیغاتى مشترک با استارباکس ، هر روز یک روزنامه ى آمریکایى امروز به آنها داده مى شود که روى آن برچسب معطر کوچکى الصاق شده است که به آنها پیشنهاد مى کند که روز خود را با یک فنجان قهوه ى استارباکس ” به همراه یک کلوچه ى تازه ” آغاز کنند .

و این است عصر جدید بازاریابى حسى ، که در آن شرکت ها توجه بیشترى به تأثیر حواس بر تجربه ى ما از محصولات دارند . آنها ، از هتلداران تا خودروسازان و آبجو سازان ، متوجه هستند که حواس ما به ما کمک مى کنند که تصمیم بگیریم از چه محصولاتى خوشمان مى آید .

بینایى در بازاریابی حسی

بازاریابان در تبلیغات ، طراحى فروشگاه ، و بسته بندى زیادى بر عناصر بصرى مى کنند . آنها معنا را در کانال بصرى از طریق رنگ ، اندازه ، و شیوه ى محصول انتقال مى دهند . فیلیپس براى آنکه قطعات الکترونیکى آن حس جوان ترى داشته باشند ، آنها را نازک تر و رنگارنگ تر مى سازد . در گذشته محصولات صوتى آن همه نقره اى بودند ، ولى امروزه هر کدام از قطعات با چهار رنگ عرضه مى شود ، که یکى از آنها رنگ سبز براق است .

بازاریابی حسی

حتما بخوانید: روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی

نقش رنگ در بازاریابی حسی

حتى ممکن است رنگ ها به صورت مستقیم بر عواطف ما تأثیر بگذارند . شواهد نشان مى دهد که برخى از رنگ ها ( خصوصاً قرمز ) احساس انگیزش ایجاد مى کنند و اشتها را تحریک مى کنند ،و برخى دیگر ( مانند آبى ) بیشتر تأثیر آرامش دهنده دارند.

وقتى که تبلیغات محصولات با زمینه ى آبى ارائه مى شود ، بهتر از زمینه ى قرمز مورد توجه واقع مى شود ، و تحقیقات بین فرهنگى نشان مى دهد که ترجیح آبى در کانادا و هنگ کنگ یکسان است .

امریکن اکسپرس کارت جدید خود را آبى نامیده است ، زیرا تحقیقات نشان مى دهد که این رنگ احساسات مثبتى را در مورد آینده ایجاد مى کند . آژانس تبلیغاتى این شرکت ، رنگ آبى را رنگ هزاره ى جدید نامیده است ، زیرا مردم آن را با آسمان و آب ارتباط مى دهند ، که ” تداعى کننده ى حس بیکرانگى و آرامش هستند . “

برخى واکنش ها به رنگ ناشى از تداعى هاى فرا گرفته شده هستند . در کشورهاى غربى ، سیاه رنگ سوگوارى است ، در حالى که در برخى کشورهاى شرقى ، خصوصاً ژاپن ، سفید این نقش را ایفا مى کند . به علاوه ، ما رنگ سیاه را با قدرت ارتباط مى دهیم . تیم هایى که در لیگ ملى فوتبال و لیگ ملى هاکى لباس هاى سیاه مى پوشند ، از تهاجمى ترین تیم ها هستند ؛ آنها همواره از نظر پنالتى ( جریمه ) در رأس تیم ها در هر فصل هستند .

منبع : کتاب رفتار مصرف کننده (خریدن، داشتن، و بودن) ترجمه دکتر کامبیز حیدرزاده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن