بازاریابى حسى در به خدمت گرفتن ادراک براى مزیت رقابتى
بازاریابى حسى در به خدمت گرفتن ادراک براى مزیت رقابتى ، بینایى در بازاریابی حسی و نقش رنگ در بازاریابی حسی موضوع این بخش بازاریابی و فروش در رفتار مصرف کننده است.
مهمانان هتل هاى مجلل مى توانند تجربیات جدیدى داشته باشند . وقتى که براى رزرو اتاق به وب سایت یک هتل هاى زنجیره اى مراجعه مى کنند ، صداى آهنگ هاى آرامى را مى شنوند . وقتى که وارد لابى مى شوند ، رایحه ى گورگیاه و چاى سبز را استشمام مى کنند و منظره ى گل هاى زیبایى را مشاهده مى کنند . در داخل اتاق نیز نمک حمام اوکالیپتوس و شکلات هاى سنسیشن ؛ یخچالى پر از چیزهایى مانند آب نبات نعناعى ؛ و باغ هاى ذن مینیاتورى براى آنها مهیا است . طى یک برنامه ى تبلیغاتى مشترک با استارباکس ، هر روز یک روزنامه ى آمریکایى امروز به آنها داده مى شود که روى آن برچسب معطر کوچکى الصاق شده است که به آنها پیشنهاد مى کند که روز خود را با یک فنجان قهوه ى استارباکس ” به همراه یک کلوچه ى تازه ” آغاز کنند .
و این است عصر جدید بازاریابى حسى ، که در آن شرکت ها توجه بیشترى به تأثیر حواس بر تجربه ى ما از محصولات دارند . آنها ، از هتلداران تا خودروسازان و آبجو سازان ، متوجه هستند که حواس ما به ما کمک مى کنند که تصمیم بگیریم از چه محصولاتى خوشمان مى آید .
بینایى در بازاریابی حسی
بازاریابان در تبلیغات ، طراحى فروشگاه ، و بسته بندى زیادى بر عناصر بصرى مى کنند . آنها معنا را در کانال بصرى از طریق رنگ ، اندازه ، و شیوه ى محصول انتقال مى دهند . فیلیپس براى آنکه قطعات الکترونیکى آن حس جوان ترى داشته باشند ، آنها را نازک تر و رنگارنگ تر مى سازد . در گذشته محصولات صوتى آن همه نقره اى بودند ، ولى امروزه هر کدام از قطعات با چهار رنگ عرضه مى شود ، که یکى از آنها رنگ سبز براق است .
حتما بخوانید: روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی
نقش رنگ در بازاریابی حسی
حتى ممکن است رنگ ها به صورت مستقیم بر عواطف ما تأثیر بگذارند . شواهد نشان مى دهد که برخى از رنگ ها ( خصوصاً قرمز ) احساس انگیزش ایجاد مى کنند و اشتها را تحریک مى کنند ،و برخى دیگر ( مانند آبى ) بیشتر تأثیر آرامش دهنده دارند.
وقتى که تبلیغات محصولات با زمینه ى آبى ارائه مى شود ، بهتر از زمینه ى قرمز مورد توجه واقع مى شود ، و تحقیقات بین فرهنگى نشان مى دهد که ترجیح آبى در کانادا و هنگ کنگ یکسان است .
امریکن اکسپرس کارت جدید خود را آبى نامیده است ، زیرا تحقیقات نشان مى دهد که این رنگ احساسات مثبتى را در مورد آینده ایجاد مى کند . آژانس تبلیغاتى این شرکت ، رنگ آبى را رنگ هزاره ى جدید نامیده است ، زیرا مردم آن را با آسمان و آب ارتباط مى دهند ، که ” تداعى کننده ى حس بیکرانگى و آرامش هستند . “
برخى واکنش ها به رنگ ناشى از تداعى هاى فرا گرفته شده هستند . در کشورهاى غربى ، سیاه رنگ سوگوارى است ، در حالى که در برخى کشورهاى شرقى ، خصوصاً ژاپن ، سفید این نقش را ایفا مى کند . به علاوه ، ما رنگ سیاه را با قدرت ارتباط مى دهیم . تیم هایى که در لیگ ملى فوتبال و لیگ ملى هاکى لباس هاى سیاه مى پوشند ، از تهاجمى ترین تیم ها هستند ؛ آنها همواره از نظر پنالتى ( جریمه ) در رأس تیم ها در هر فصل هستند .
منبع : کتاب رفتار مصرف کننده (خریدن، داشتن، و بودن) ترجمه دکتر کامبیز حیدرزاده