روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی

روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی

روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی

روانشناسی رنگ در بازاریابی، از آنجا که با متقاعدکردن افراد همراه است یکی از جالب‌ترین و جنجالی‌ترین جنبه‌های بازاریابی به حساب می‌آید.

تئوری رنگ موضوعی پیچیده و با ظرافت بسیار بالاست ولی روانشناسی رنگ بیشتر در دادن اطلاعات گرافیکی بازاریابی و تبلیغات کاربرد دارد.

به عنوان مثال:

رنگ زرد؛ از نظر روانشناختی شادترین طیف رنگی است.

جالب اینجاست که Green Lantern یکی از معروف‌ترین شخصیت‌های طنرپرداز، از رنگ زرد می‌ترسد.

در صورتی که طی تحقیقات صورت گرفته ۷۵درصد از مدادهای فروخته شده در ایالات متحده زرد رنگ هستند.

این بحث‌های سطحی ما را برای تصمیم‌گیری هوشمندانه در مورد نحوه استفاده از طیف رنگ برای انتقال پیام مناسب با بازاریابی و برندسازی خود، بی سلاح می‌کند. بنابراین ما در ادامه عمیق تر به این موضوع می‌پردازیم.

روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ مطالعه چگونگی تأثیر رنگ‌ها بر ادراک و رفتار است. در بازاریابی و برندسازی، روان‌شناسی رنگ‌ها بر این تمرکز دارد که چگونه رنگ‌ها بر برداشت‌های مصرف‌کنندگان از یک برند تأثیر می‌گذارند و اینکه آیا آنها مشتریان را متقاعد می‌کنند تا برندهای خاصی را در نظر بگیرند یا خریدی انجام دهند.

این یک زمینه مهم مطالعاتی است که باید هنگام ایجاد دارایی‌‌‌های بازاریابی، ایجاد یک کسب و کار جدید یا تغییر نام تجاری موجود در نظر گرفته شود.

در مطالعه‌ای با عنوان «تاثیر رنگ بر بازاریابی»، محققان دریافتند که تا ۹۰ درصد قضاوت‌های فوری درباره محصولات می‌تواند تنها بر اساس رنگ باشد.

  • چگونه رنگ بر تصمیمات روزمره ما مثل وسایلی که می‌خریم تأثیر می‌گذارد؟
  • آیا رنگ یک لباس ما را وادار به خرید می‌کند؟
  • آیا رنگ یک بسته باعث می‌شود که ما یک برند را بر دیگری ترجیح دهیم؟
  • آیا رنگ یک آیکون باعث می‌شود که روی آن کلیک کنیم؟

در واقع پاسخ کوتاه این سوال‌ها، بله است.

اما دلیل این مسئله کمی‌پیچیده تر است. معانی مختلف رنگ می‌تواند تعیین کند که چرا رنگ‌های خاصی را نسبت به بقیه ترجیح می‌دهیم. بعضی اوقات این واکنش‌ها مربوط به شدت یک رنگ است، در حالی که در موارد دیگر نتیجه تجربه و تأثیرات فرهنگی شخص است.

تصورات اشتباه روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی

تلاشهای بیشماری برای طبقه بندی نحوه واکنش افراد به رنگهای مختلف مختلف وجود دارد. اما حقیقت این است که رنگ آنقدر به تجربیات شخصی وابسته است که نمی‌توان آن را به احساسات خاصی نسبت داد.

تحقیقات نشان می‌دهد، اولویت‌‌‌های شخصی، تجربیات، نحوه تربیت، تفاوت‌‌‌های فرهنگی اثری را که قرار است رنگ‌ها روی ما بگذارند، نابود می‌کند.

بنابراین این ایده که رنگ‌هایی مانند زرد یا بنفش قادر به تحریک بیش از حد احساسات هستند، دقیقاً به اندازه خواندن کف دست توسط رمالان غیرواقعی‌ست.

اظهارات نادرستی مانند “رنگ سبز به معنای آرامش” در مورد رنگ سبز وجود دارد. دلیلی وجود ندارد: گاهی اوقات رنگ سبز برای برندسازی مسائل زیست محیطی استفاده می‌شود، وگاهی اوقات هم برای برندسازی دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌شود.

همچنین رنگ قهوه ای ممکن است برای جذابیت باشد. همچنین وقتی قهوه ای در زمینه دیگری قرار می‌گیرد، می‌تواند برای ایجاد یک احساس گرم و دلپذیر (روز شکرگزاری) یا برای تحریک اشتهای شما -هر تبلیغ شکلاتی که تا به حال دیده اید-استفاده شود.

اما اگر متواضعانه بپذیریم که لزوما پاسخ‌‌‌های اولیه فقط درست نیستند، هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری و بررسی وجود دارد. نکته کلیدی این است که به دنبال راه‌‌‌های عملی و کاربردی برای تصمیم گیری در مورد استفاده از رنگ باشید.

نحوه انتخاب رنگ در بازاریابی و برندسازی

نکته اصلی این است که هیچ دستورالعمل مشخصی برای انتخاب رنگ برای برند شما وجود ندارد. در حالی که دوست داریم که بتوانیم به سادگی به یک دستور العمل گرافیکی در مورد انتخاب رنگ نگاه کنیم و انتخاب درستی کنیم اما

واقعیت این است که پاسخ به “چه رنگ هایی برای برند من مناسب است؟” همیشه “بستگی دارد” است.

این یک پاسخ خسته کننده است، اما حقیقت همین است. زمینه ای که در آن کار می‌کنید یکی از پیش فرض‌‌‌های اساسی است. احساس، خلق و خو و تصویری که برند یا محصول شما ایجاد می‌کند هم مهم هستند.

روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی

حتما بخوانید: چگونه ارزش برند خود را محاسبه کنیم؟

رنگ درست برای برند شما

در مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۶، محققان دریافتند که رابطه بین برندها و رنگ‌ها به تناسب رنگ مورد استفاده برای برند خاص بستگی دارد.
به عبارت دیگر:

  • آیا رنگ با آنچه فروخته می‌شود مطابقت دارد؟

وقتی نوبت به انتخاب رنگ “درست” می‌رسد، تحقیقات نشان داده است که پیش بینی واکنش مصرف کننده به تناسب رنگ بسیار مهم تر از خود رنگ است.

بنابراین، هنگامی‌که رنگ‌ها را برای بازاریابی و برندسازی خود در نظر می‌گیرید، از خود بپرسید (یا بهتر است بازخورد مشتریان را جمع‌آوری کنید):

  • «آیا این رنگ برای چیزی که من می‌فروشم مناسب است؟»

تاثیر رنگ بر در برندسازی

رنگ‌ها بر نحوه نگرش مشتریان به «شخصیت» برند مورد نظر تأثیر می‌گذارند. در حالی که رنگ‌های خاص به طور کلی با ویژگی‌های خاص همسو هستند (مثلاً قهوه‌ای با زمخت بودن)، تقریباً هر مطالعه آکادمیک در مورد رنگ‌ها و برندسازی به شما می‌گوید که بسیار مهم‌تر است که رنگ‌ها به جای تلاش برای همسو شدن با تداعی‌های کلیشه‌ای رنگ، از شخصیتی حمایت کنند که می‌خواهید به تصویر بکشید
جنیفر آکر، روانشناس و استاد دانشگاه استنفورد، مطالعاتی را در مورد همین موضوع انجام داده است و مقاله او با عنوان “ابعاد شخصیت برند” به پنج بعد اصلی اشاره می‌کندکه در شخصیت یک برند نقش دارند.
برندها گاهی اوقات می‌توانند دو ویژگی شاخص داشته باشند، اما بیشتر تحت سلطه یک ویژگی هستند.
از خود بپرسید:

می‌خواهم شخصیت برندم چگونه باشد و چگونه می‌توانم از رنگ برای انتقال آن شخصیت استفاده کنم؟

تاثیر جنسیت افراد در انتخاب رنگ برند

یکی از جالب‌ترین تحقیقات در زمینه روان‌شناسی رنگ‌ها در خصوص جنسیت افراد در انتخاب رنگ می‌باشد.

شایان ذکر است که محیط زندگی فرد، خصوصا فرهنگی نقش خیلی مهمی‌در علاقمندی افراد به رنگ‌‌‌های خاصی دارد. مثلا دقت دارید که چگونه آبی به رنگی برای پسرها و صورتی به رنگ دخترها تبدیل شده است.

رنگ‌‌‌های مورد علاقه مردان

رنگ‌‌‌های مورد علاقه مردان

رنگ‌‌‌های مورد علاقه زنان

رنگ‌‌‌های مورد علاقه زنان

  رنگ هایی که مردان دوست ندارند

رنگ هایی که مردان دوست ندارند

رنگ هایی که زنان دوست ندارند

رنگ هایی که زنان دوست ندارند

مهم ترین نکته ی این تصاویر، علاقه ی مردان و زنان به رنگ آبی است. اما درباره رنگ بنفش هیچ شباهتی باهم ندارند. رنگ بنفش در صدر لیست رنگ‌‌‌های مورد علاقه ی بانوان است. در رابطه با درک رنگ، مردان رنگ‌‌‌های تند را ترجیح می‌دهند، درصورتی که زنان رنگ‌‌‌های ملایم تر را انتخاب می‌کنند.

بهتر است برای طراحی لوگوی خود این اطلاعات را در ذهن داشته باشید. چرا که در جذب مصرف کنندگان با توجه به جنسیت تأثیر به سزایی دارد.

روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی

حتما بخوانید: برند خود را بفروشید نه محصول‌تان را!

رنگ مناسب برند شما را متمایز می‌کند

مطالعات نشان میدهد مغز ما برندهایی که بتواند فورا بشناسد نسبت به سایر برندها ترجیح می‌دهد.بنابراین رنگ را عنصر مهمی‌در ایجاد هویت برند است.

برای برندهای جدید مهم است که رنگ هایی را انتخاب کنند که متمایز شدن از رقبای ریشه دار را تضمین کند.

انتخاب رنگ مناسب می‌تواند به برجسته شدن برند شما کمک کند. اصل روانشناختی معروف به «اثر انزوا» را در نظر بگیرید: این اصل بیان می‌کند که

موردی که «مانند انگشت شست دردناک برجسته است» بیشتر به خاطر می‌ماند.

تحقیقات به وضوح نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان می‌توانند یک مورد- خواه متن باشد یا یک تصویر – را بهتر تشخیص دهند و به خاطر بیاورند، وقتی که این مورد آشکارا از محیط اطراف خود متمایز شود.

تحقیقات نشان می‌دهد -دو مورد مطالعه در مورد ترکیب رنگ ها، یکی اندازه گیری زیبایی شناختی و دیگری به ترجیحات مصرف کننده – که در حالی که اکثر مصرف کنندگان الگوهای رنگی با رنگ‌‌‌های مشابه را ترجیح می‌دهند، آنها پالت هایی با رنگ برجسته بسیار متضاد را نیز انتخاب می‌کنند.

از نظر هارمونی رنگ، این به معنای ایجاد یک ساختار بصری متشکل از رنگ‌های مشابه پایه و تضاد آنها با رنگ‌های مکمل (یا درجه سوم) است.

این مفهوم در بازاریابی نیز نقش زیادی دارد. یا استفاده از رنگ‌ها سلسله‌مراتبی در سایت خود ایجاد کنید که مشتریان را تشوسق می‌کند که روی چه رنگی اقدام کنند.

چرا این مهم است؟

درک این اصول به شما کمک می‌کند تا بهینه سازی نرخ تبدیل سایت خوذ را بهبود بخشید و مردم را به اقدام هدف خود راهنمایی کنید.

به عنوان مثال در مطالعه ای، تغییر رنگ دکمه به قرمز باعث افزایش ۲۱ درصدی تبدیل شد. با این حال، نمی‌توانیم به‌طور مجزا در مورد «قدرت رنگ قرمز» فرضیات عجولانه داشته باشیم.

رنگ مناسب اسم مناسبی دارد

اگرچه روش‌های درک رنگ‌های مختلف، متفاوت است، اما نام خود رنگ‌ها هم در علاقه‌ی ما به آنها بی‌تأثیر نیست.

در یک مطالعه از افراد خواستند تا محصولات را بر اساس نام‌های رنگی مختلفی ارزیابی کنند. نام‌های “شیک” بیشتر مورد استقبال افراد قرار گرفتند. به عنوان مثال، برند موکا از رنگش که قهوه‌ای بود، طرفداران بیشتری داشت. در صورتی که محققان رنگ‌‌‌های یکسانی را به آنها نشان داده بودند.

این تحقیق در طیف متنوعی از محصولات انجام گرفت و نتیجه ی همه ی آنها یکسان بود.

به چشم مصرف کنندگان رنگ‌هایی را که به طور دقیق نام‌گذاری شده بودند، نسبت به رنگ‌هایی که به سادگی نام برده می‌شد، دلپذیرتر ارزیابی کردند.

ثابت شده که هرچه نام رنگ‌ها غیرمعمول تر و منحصربه فردتر باشد، نیت خرید مصرف کننده را بیشتر می‌کند. مثلا پاستیل هایی با نام “رازماتا” (Razzmatazz) فروش بیشتری از پاستیل هایی با نام “زرد لیمویی” داشتند. این موضوع درباره محصولات غیرغذایی هم صدق می‌کند.

روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندسازی

حتما بخوانید: ۷ اصل تبلیغات برای میخکوب کردن مشتریان

روانشناسی رنگ قرمز

همان‌طور که ذکر شد رنگ‌های بازاریابی مانند قرمز می‌توانند توجه را به خود جلب کنند. معنای رنگ قرمز با هیجان، شور، خطر، انرژی و عمل همراه است.

در روانشناسی رنگ، قرمز شدیدترین رنگ است و بنابراین، می‌تواند قوی‌ترین احساسات را تحریک کند. قرمز همچنین می‌تواند خطر را ایجاد کند. پس اگر رنگ قرمز را به وب‌سایت خود اضافه می‌کنید، البته در صورتی که با طراحی فروشگاه شما مغایرت داشته باشد، آن را برای تماس با نمادهای فروش استفاده نمایید.

قرمز نمادی است که در لوگوی برندهایی مانند کوکاکولا و یوتیوب به کار رفته است. رنگ قرمز تمایل به ترغیب اشتها دارد و به همین دلیل کوکاکولا از آن استفاده کرده است. همین‌طور یوتیوب به دلیل هیجان تماشای آنلاین فیلم، از رنگ قرمز بهره برده است.

روانشناسی رنگ نارنجی

به عنوان یک رنگ ثانویه رنگ نارنجی گرمای رنگ قرمز را با شادی رنگ زرد ترکیب کرده است. اگر چه به اندازه رنگ قرمز جسورانه نیست اما به راحتی توجه را به خود جلب می‌کند. از این جهت در علائم هشداردهنده مانند مخروط‌های ترافیکی استفاده می‌شود. نارنجی یک رنگ پر انرژی است که با توجه به پیوند واضح آن با پرتقال و ویتامین C حس سلامتی و شادابی را تداعی می‌کند. همچنین این رنگ یک رنگ جوان است که نشاط و سرگرمی‌را به ارمغان می‌آورد.

نیکلودئون از رنگ نارنجی جهت برقراری ارتباط با مخاطب جوان خود استفاده کرده است. فانتا یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌هایی است که از ویژگی‌های رنگ نارنجی استفاده کرده است.

رنگ نارنجی می‌تواند یک انتخاب عالی برای برندهای خلاق که می‌خواهند خلاف جریان اصلی حرکت کنند باشد. از این رنگ مانند قرمز جهت جلب توجه و تحریک احساسات مخاطب نیز می‌توان استفاده کرد.

روانشناسی رنگ زرد

زرد رنگ خورشید، گل آفتابگردان و صورت خندان است. زرد رنگی شاد، جوان، پر از امید و انرژی مثبت است. رنگ زرد نیز مانند قرمز و نارنجی می‌تواند توجه دیگران را به خود جلب کند. به همین دلیل می‌توان از آن جهت نشان دادن احتیاط استفاده کرد.

طاق‌های طلای مک‌دونالد شناخته‌شده‌ترین نماد زرد در سطح جهان به حساب می‌آیند. یکی دیگر از استفاده‌های رایج از رنگ زرد جهت جلب توجه مخاطب به منظور نشان دادن کاهش قیمت و تخفیف است.

اگر سرعت، سرگرمی‌و قیمت نازل از خصوصیات برند شما است رنگ زرد یک انتخاب هوشمندانه است. رنگ زرد روشن بلافاصله توجه مردم را به خود جلب می‌کند که می‌تواند جهت برجسته کردن یک موضوع از آن استفاده کرد.

روانشناسی رنگ آبی

آبی رنگی آرام است که نشان دهنده هوش و مسئولیت است. آبی روشن آرام‌بخش و آبی تیره نشان دهنده قدرت است. رنگ آبی محبوب‌ترین رنگ در جهان میان هر دو جنس و برندهای تجاری مختلف به شمار می‌آید. موسسه‌های معتبری در حوزه‌های مختلف مانند آی‌تی (دل، اچ‌پی و آی‌بی‌ام)، مالی (ویزا و پی‌پال) و شرکت‌های بزرگی مانند جنرال موتورز و جنرال الکتریک از رنگ آبی (در برخی موارد همراه با کمی‌خاکستری) استفاده کرده‌اند.

هنگام مطالعه در مورد روانشناسی رنگ در شبکه‌‌‌های اجتماعی از محبوبیت رنگ آبی شگفت‌زده خواهید شد. با این حال اگر چه مارک زاکربرگ بنیان‌گذار فیس‌بوک رنگی آبی را به دلیل اختلال سبز کوری و سرخ کوری انتخاب کرده است اما رنگ آبی حس اعتماد و اطمینان را القا می‌کند که جهت برطرف کردن نگرانی‌های کاربران در زمینه استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند حریم خصوصی به خوبی عمل می‌کند. به همین دلیل شبکه‌های اجتماعی زیادی مانند توییتر، تامبلر و لینکدین و حتی پیام‌رسان تلگرام از این ویژگی رنگ آبی بهره برده‌اند.

اگر ویژگی اصلی برند شما آرامش است می‌توانید از رنگ آبی استفاده کنید. علاوه بر محبوبیت رنگ آبی میان زنان و مردان، استفاده از این رنگ می‌تواند برای برندهایی که با هر دو جنس در ارتباط هستند نیز انتخاب خوبی باشد. اگر برند شما با مساله اعتماد و حرفه‌ای‌گری سر و کار دارد رنگ آبی رنگ شما است.

روانشناسی رنگ بنفش

رنگ بنفش در روانشناسی رنگ در شبکه ‌های اجتماعی، بازاریابی و برندینگ کالاهای لوکس نقش مهمی‌ایفا می‌کند. به دلیل ارتباط بنفش با سلطنت به طور ذاتی این رنگ مجلل و لوکس است. بنفش این شرایط را فراهم کرده است که به طور هم‌زمان بتوان از آرامش رنگ آبی و هیجان رنگ قرمز بهره برد. رنگ بنفش خیلی پررنگ از طرف موسسه پانتون به عنوان رنگ سال ۲۰۱۸ شناخته شد.

از نظر تاریخی نیز رنگ بنفش همیشه به طبقه ثروتمند جامعه تعلق داشته است. پادشاهان و ملکه‌ها از رنگ بنفش استفاده می‌کردند و حتی ملکه الیزابت اول استفاده از رنگ بنفش توسط خانواده‌هایی به غیر از خانواده‌های سلطنتی را ممنوع اعلام کرد. علاوه بر این بنفش با دین و معنویت نیز گره خورده است.

همانطور که اشاره شد گاهی اوقات به دلایل مختلف اعم از عدم دسترسی به سایر رنگ‌ها یا ارزانی ممکن است یک شرکت از یک رنگ خاص استفاده بکند. برای مثال می‌توان به انتخاب رنگ بنفش توسط یاهو اشاره کرد. هنگام بازسازی دفتر یاهو ناخواسته به جای رنگ خاکستری رنگ بنفش خریداری شده است.

اگر برند شما یک برند لوکس است یا ارتباط خاصی با سلطنت دارد می‌توانید از رنگ بنفش بهره ببرید. رنگ‌های سبز و بنفش در کنار یکدیگر یک تضاد بسیار چشم‌گیر و خاص ایجاد می‌کنند.

روانشناسی رنگ صورتی

در این روزها پس از دیدن رنگ صورتی امکان ندارد به دختران کوچک یا آدامس‌های بادکنکی فکر نکنید. صورتی نمادی از عشق، حساسیت و لطافت است. این رنگ به طور ذاتی شیرین، زیبا و جذاب است. صورتی هم مانند رنگ قهوه‌ای یکی از رنگ‌های غیر رایج در طراحی لوگو به شمار می‌آید.

شرکت‌های خدمات عروسی و برندهای زنانه اغلب ترجیح می‌دهند که از رنگ صورتی استفاده کنند. از دیگر برندهای معروف می‌توان به دو شرکت تی-موبایل و لیفت اشاره کرد که با هدف جلب توجه و تمایز از رقبای خود از رنگ صورتی استفاده کرده‌اند.

استفاده از رنگ صورتی یکی از راه‌های میانبر جهت برقراری سریع انتقال این مساله است که برند شما مخصوص زنان است. اگر زنان بازار هدف شما هستند این رنگ یک انتخاب مناسب است. اگر چه شما می‌توانید فراتر از کلیشه‌های جنسیتی عمل کنید تا بتوانید در مقابل رقبای کسل‌کننده خود به چشم بیایید.

روانشناسی رنگ قهوه‌ای

قهوه‌ای هم مانند سبز رنگ طبیعت است. این رنگ به دلیل تداعی کردن زمین و خاک باعث ایجاد حس ثبات و تکیه‌گاه می‌شود. رنگ قهوه‌ای همچنین نشان کشاورزی و سایر فعالیت‌های خارج از منزل است. این رنگ گرم بسیار کاربردی و قابل اعتماد است که می‌تواند بیانگر سبک‌های قدیمی‌باشد.

از قهوه‌ای اغلب در طراحی لوگو استفاده نمی‌شود. اگر چه رنگ آبی رنگ رایج شرکت‌ها است اما UPS را با رنگ قهوه‌ای در دنیا می‌شناسند. دلیل استفاده از رنگ قهوه‌ای القا حس اطمینان و سودمندی بوده است.

قهوه‌ای یک رنگ گرم و خنثی است که می‌توانید از آن در پشت زمینه جهت انتقال حس دوستی و سلامتی استفاده کنید. در صورتی که با محصولات ارگانیک سر و کار دارید می‌توانید از رنگ قهوه‌ای در کنار سبز استفاده کنید. علاوه بر این رنگ قهوه‌ای رنگ جذاب شرکت‌های تولیدکننده شکلات و قهوه است.

روانشناسی رنگ سبز

در روانشناسی رنگ، سبز بسیار با طبیعت و پول در ارتباط است. رشد، باروری، سلامتی و سخاوتمندی برخی از معانی مثبت این رنگ هستند. از طرفی سبز برخی از روابط منفی مانند حسادت را نیز به همراه دارد. اگر در حوزه سلامت یا تناسب اندام فعالیت دارید، ممکن است انتخاب کنید که به فروشگاه آنلاین خود سبز بیشتری اضافه کنید.

رنگی متناسب با برند خود انتخاب کنید

به پایان این مقاله رسیدیم و هنوز نتوانستیم هیچ برگه تقلبی برای انتخاب رنگی مناسب که چشم‌ها را خیره کند بیابیم. همین ممکن است سوالات بیشماری را در ذهن به وجود آورد. اما؛

حقیقت این است که، ماهیت تئوری رنگ بدان معنی‌ست که ممکن است هرگز به پاسخ قطعی نرسیم.

 

منبع: bit.ly

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن