استراتژی بازاریابی رانشی یا فشاری چیست؟

استراتژی بازاریابی رانشی یا فشاری چیست؟

بازاریابی رانشی : تعریف ، مثالها و نمونه ها ، اجرا و مشاغل در بازاریابی رانشی

بازاریابی رانشی یا بازاریابی تحت فشار (Push marketing) به عنوان یک استراتژی تبلیغاتی تعریف می شود که در آن یک کسب و کار تلاش می کند پیام خود را در مقابل مشتریان بالقوه خود قرار دهد. معمولاً آنها تمایل یا علاقه ای به خرید محصول یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصول ندارند. بازاریابی رانشی بر قرار دادن محصول در جلوی چشم مشتری در هنگام خرید متمرکز است. این نوع استراتژی بازاریابی امیدوار است که بتواند فاصله زمانی را که مشتری در کشف محصول و خرید آن محصول دارد به حداقل برساند. برای تحقق این امر ، شرکت ها از تبلیغات تهاجمی و گسترده استفاده می کنند تا بیشترین و فوری ترین تأثیر را بر روی مشتریان بگذارند.

بازاریابی سنتی و بازاریابی رانشی

بازاریابی سنتی اغلب مترادف با بازاریابی رانشی است. استراتژی های کلاسیک بازاریابی مانند تبلیغات تلویزیونی با زمان واقعی ، خرید یک کوپن رایگان و کاتالوگ های پست الکترونیکی مستقیم از جمله تاکتیک های بازاریابی رانشی هستند.

همه تبلیغاتی که به نمایش در می آیند، می توانند به دو دسته بزرگ و کلی تقسیم شوند و در دو گروه بازاریابی قرار گیرند. بازاریابی کششی و بازاریابی رانشی. هر دوی این استراتژی های بازاریابی می توانند با یکدیگر مرتبط باشند و در عین حال تفاوت های چشمگیری نیز با یکدیگر دارند.

تبلیغات رانشی سعی می کند با استفاده از تبلیغات چشمگیر و ادعاهای شگفت انگیز، توجه مشتریان را به سمت محصولات جلب کند و نظر آنها را به یک کالا یا خدمت خاص معطوف سازد و هدف نهایی آن است که محصولات ارائه شده را در ذهن مشتریان قرار دهد و نام تجاری را در اذهان مخاطبان ماندگار سازد. در این رویکرد، تبلیغ محصولات و خدمات کسب و کار؛ به سمت مشتریان هدف هل داده میشود و سعی بر آن است تا مشتری با دیدن تبلیغات به سمت خرید محصول حرکت کند.

در روی دیگر این سکه و در طرف دیگری از دنیای تبلیغات، تبلیغات کششی قرار دارند که سعی می کند تا با ارائه تبلیغات خاص برای مشتریان هدف در زمان مناسب، آنها را ترغیب نماید تا به سمت محصولات سوق پیدا کنند . آنها را به سمت خرید محصول جذب می کند.

متخصصان بازاریابی چندین دهه در مورد مزایا و معایب این دو استراتژی بحث کرده اند. بازاریابی کششی اغلب با استراتژی های بازاریابی اینترنتی جدید همراه است، در حالی که بازاریابی رانشی از رویکردهای سنتی تری استفاده می کند. شرکت‌ها باید انتخاب کنند که کدام استراتژی در هنگام توسعه برنامه‌های بازاریابی مؤثرتر خواهد بود.

این تصمیمی نیست که بتوان به راحتی گرفت. شرکت‌ها سالانه میلیاردها دلار برای تبلیغات خرج می‌کنند و اگر یک شرکت استراتژی اشتباهی را انتخاب کند، می‌توانند مبالغ هنگفتی را صرف تبلیغاتی کنند که توسط مشتریان نادیده گرفته می‌شوند.

مثالها و نمونه هایی از بازاریابی رانشی

  • تبلیغات نمایشگاهی
  • فروش مستقیم به مشتریان در نمایشگاه
  • مذاکره با خرده فروشان برای ذخیره یک محصول
  • حفظ یک زنجیره تامین کارآمد
  • بسته بندی جذاب
  • نمایشگر نقاط فروش
  • تبلیغات در رادیو
  • تبلیغات تلویزیونی
  • تبلیغ ایمیلی
  • تبلیغات پستی مستقیم
  • تبلیغات به ازای هر کلیک

بزرگترین مزیت بازاریابی رانشی این است که نتایج سریعی ایجاد می کند و اظهارات واضحی را برای مشتریان ارائه می دهد. کمتر به برندسازی اهمیت می دهد و بیشتر به ایجاد تقاضای فوری برای یک محصول جدید می پردازد.

عیب عمده بازاریابی رانشی این است که می تواند گران باشد و فقط اثرات موقتی ایجاد کند. از آنجایی که هدف ایجاد روابط بلندمدت با مشتری نیست، استراتژی‌های بازاریابی رانشی باید دائماً نظرات جدیدی در مورد ارزش محصولات ایجاد کنند. این امر مشتری را در فاصله ای دور نگه می دارد، به این معنی که آنها باید دائماً دوباره درگیر شوند.

چه کسی بازاریابی رانشی را اجرا می کند؟

بازاریابی رانشی یک استراتژی است که اغلب توسط استارت آپ ها و شرکت هایی که محصولات جدید را به بازار معرفی می کنند استفاده می شود. از آنجایی که تمرکز بر روی بردن محصول به سمت مصرف کننده است، به ویژه برای محصولاتی مناسب است که مصرف کننده هنوز از آنها آگاه نیست.

این سبک بازاریابی برای شرکت های بزرگ و کوچک قابل استفاده است. یک فروشگاه کفش جدید ممکن است برای همه ساکنان آن منطقه پست‌هایی بفرستد، در حالی که یک شرکت داروسازی تأسیس شده ممکن است امواج رادیویی خود را با تبلیغات در محیط تلویزیون برای یک داروی جدید پوشش دهد.

اکثر شرکت ها از یک استراتژی رانشی همراه با سایر تکنیک های بازاریابی استفاده می کنند. به عنوان مثال، شرکت ها اغلب تبلیغات در تلویزیون را اجرا می کنند و همچنین وب سایت رسمی شرکت را حفظ می کنند. تبلیغات تلویزیونی مشتریان را به سمت محصولات سوق می دهد، در حالی که وب سایت آنها را عمیق تر به پیشنهادات شرکت سوق می دهد.

بازاریابی رانشی در عمل
نینتندو –
At E3 ، بزرگترین همایش تجاری صنعت بازی های ویدیویی، نینتندو ۲۵۰ سفیر برند را برای کار در غرفه شان استخدام کرد. سفیران آنجا بودند تا بازی های جدید را به شرکت کنندگان نشان دهند، به سؤالات آنها پاسخ دهند و آنها را با یک سیستم بازی جدید آشنا کنند. نینتندو این ارتش از کارکنان کوتاه مدت را استخدام کرد تا با چهره ای مفید و انسانی، بازی های خود را به شدت به سمت مصرف کنندگان سوق دهند.

Dunkin Donuts –
سازنده دونات کوپن هایی را بین کاربران تلفن همراه در منطقه بوستون توزیع کرد. آنها پس از پاسخ دادن به تبلیغات پخش شده در ایستگاه های رادیویی و آنلاین، کوپن ها را برای افرادی ارسال کردند که در یک برنامه شرکت کرده بودند. این شرکت شاهد بود که تعداد زیادی از مردم کوپن را بازخرید کردند و یکی از محصولات جدید شان را امتحان کردند زیرا آنها انگیزه آسانی را ارائه کردند.

Clorox –
سازنده بیش از ۶۰ برند مصرف‌کننده از جمله Hidden Valley، متوجه شد که فروش سس‌های دامداری پس از شروع بازاریابی آن به عنوان خوراکی برای غذاهای منجمد مانند پیتزا، ۱۰ درصد افزایش یافت. این شرکت شروع به جستجوی راه های دیگری برای بازاریابی استفاده های غیر سنتی برای محصولات کلاسیک کرد. اگر آنها بتوانند کاربردهای جدیدی را بر روی مصرف کنندگان اعمال کنند، می توانند تقاضا را افزایش دهند.

Saks Fifth Avenue –
هر زمان که کاربر اپلیکیشن موبایل خرده‌فروشی لوکس را دانلود می‌کند، در برنامه‌ای ثبت‌نام می‌کند تا اعلان‌های تلفن همراه درباره فروش، محصولات جدید و رویدادهای داخل فروشگاه را دریافت کند. این خرده فروش از قدرت فناوری موبایل استفاده کرد تا مشتریان علاقه مند را از آخرین اخبار فروشگاه مطلع کند.

چگونه یک برنامه بازاریابی رانشی ایجاد می شود؟

اولین گام در توسعه یک برنامه بازاریابی رانشی، تحقیق در مورد مکان، سن، نژاد، جنسیت، وضعیت اجتماعی – اقتصادی و سایر جزئیات جمعیت شناختی در مورد مشتریانی است که مورد هدف قرار خواهند گرفت. استراتژی های بازاریابی مختلف برای مخاطبان مختلف بهتر عمل می کند. به عنوان مثال، بازاریابی رانشی اغلب جوانان و افراد مسن را هدف قرار می دهد، زیرا آنها کمتر احتمال دارد که روابط طولانی مدت با شرکت ها برقرار کنند.

استراتژی
شرکت ها باید پس از تصمیم گیری در مورد استراتژی بازاریابی رانشی ، آمیخته بازاریابی خاص را تعیین کنند. این اصطلاح صنعتی به ترکیبی از کانال های تبلیغاتی مختلفی که یک شرکت ممکن است استفاده کند، اشاره دارد. به ندرت پیش می آید که یک شرکت فقط در یک مکان تبلیغ کند و معمولاً تبلیغات چاپی، تلویزیونی، آنلاین و نمایشگاه های تجاری را با هم ترکیب می کنند تا تأثیر قوی تری بر مشتریان بگذارند.

پس از مشخص شدن بستر رسانه ای کمپین، طراحی تبلیغات ضروری است. تیم هایی متشکل از طراحان گرافیک، کپی رایترها، متخصصان فناوری و مدیران برای تعریف یک پیام و یافتن کارآمدترین راه برای ارائه آن پیام با یکدیگر همکاری خواهند کرد. تبلیغات باید از مشتریان بخواهد که برای خرید محصولات به سرعت اقدام کنند.

مثال
به عنوان مثال، یک شرکت تلفن همراه جدید را تصور کنید که می خواهد خود را به بازار معرفی کند. از آنجایی که آنها جدید و ناشناخته هستند، ترجیح می دهند از بازاریابی رانشی استفاده کنند تا مشتریان را با آنچه آنها را متفاوت و ارزشمند می کند آشنا کنند.

آنها در مورد یک آمیخته بازاریابی تصمیم می گیرند که شامل تبلیغات در تلویزیون، رادیویی و بیلبوردی باشد، زیرا این اشکال تبلیغات به بیشترین تعداد مشتری می رسد و بیانیه های واضح و مستقیم را بیان می کند. همچنین هدفی را برای افزایش فروش به میزان ۱۵ درصد تعیین می کنند و رشد خود را در هر ماه از کمپین دنبال می کنند. تا زمان تکمیل کمپین؛ مشتریان برند را می شناسند و با محصولاتشان آشنا هستند.

مشاغل در بازاریابی رانشی

مدیر فروش چه کار می کنند؟

مدیران فروش مسئول کار با مشتریان، مدیریت حساب‌ها و پیشبرد تلاش‌های فروش در پشت برندها و محصولات خواهند بود. آنها به تنهایی مسئول بازاریابی پیرامون یک محصول نیستند، اما اگر شرکتی تصمیم به استفاده از استراتژی بازاریابی رانشی بگیرد، ورودی خواهند داشت. این وظیفه مدیر فروش خواهد بود که شکاف بین شرکت و مشتری را پر کند.

آموزش و مهارت

مدرک بازاریابی برای مدیران فروش لازم نیست، اما می تواند بسیار مفید باشد. آنها باید راه های نوآورانه ای برای ارائه محصولات پیدا کنند و آنها را از محصولات رقبا متمایز کنند. بسیاری از مدیران فروش دارای مدرک مدیریت بازرگانی یا ارتباطات هستند.

مدیر بازاریابی موبایلی چه کار می کنند؟

مدیران بازاریابی موبایلی تمام اقدامات بازاریابی را که در آنها از فناوری تلفن همراه استفاده می شود، هدایت خواهند کرد. آنها مشتریان را برای هدف گیری شناسایی می کنند، برای آنها تبلیغاتی را برای نمایش در تلفن همراه طراحی می کنند که مورد علاقه آنها باشد. آنها وظیفه دارند تا روش های موثرتری را برای ارائه تبلیغات پیدا کنند تا بیشترین بازدهی را بدست آورند. بازاریابی موبایلی یکی از سریع ترین و کارآمدترین انواع جدید بازاریابی است که به سرعت در حال رشد است و روش های جدیدی در آن پدید می آید. دستگاه تلفن همراه نزدیک ترین راه برای رسیدن به مشتری است و می تواند تا حد زیادی اطمینان حاصل نمود که تبلیغات ارائه شده دیده خواهد شد. دستگاه تلفن همراه می تواند یک ابزار تبلیغاتی موثر باشد که در اکثر اوقات همراه مشتری است و اگر ارتباط سازنده ای بین مشتری و شرکت از طریق تلفن همراه حاصل شود، می توان اطمینان داشت که یک پایگاه عمیق بین شرکت و کاربر ایجاد شده است. بسیاری از استراتژی بازاریابی رانشی استفاده می کنند سعی دارند تا از طریق بازاریابی موبایلی، محصولات را به سمت مشتریان هل دهند.

آموزش و مهارت

مدرک بازاریابی برای هر مدیر بازاریابی موبایلی ضروری است. تاکید بر بازاریابی دیجیتال یا رسانه های جدید مفید است. برخی از مدیران دارای تحصیلات تکمیلی در روابط عمومی یا مدیریت پایگاه داده هستند.

طراح گرافیک چه کار می کنند؟

طراحان گرافیک تصاویر، لوگوها و هر رسانه بصری دیگری را که در تبلیغات گنجانده شده است ایجاد می کنند. آنها از ابزارهایی مانند Adobe Photoshop و Illustrator برای ایجاد تصاویری استفاده می کنند که مشخصات دقیق بازاریابان را برآورده می کند. بسته بندی و تبلیغات چاپی بخش بزرگی از بازاریابی رانشی است.طراحان گرافیکی باید با نگاه به محصولات و رسانه های تبلیغاتی بهترین روش طراحی را برای تأثیرگذاری بر مشتریان تعیین کند و اثربخشی اقدامات بازاریابی را با اجرای تکنیک های منحصر به فرد افزایش دهد.

آموزش و مهارت

مدرک بازاریابی برای تبدیل شدن به یک طراح گرافیک ضروری نیست اما مفید است. بیشتر کارهایی که انجام می دهند نوعی قصد متقاعدکننده دارند. آموزش هنر با تاکید بر تصویربرداری دیجیتال مفید است. طراحان گرافیک جدید باید مجموعه ای از طرح های گذشته را ارائه دهند تا برای یک شغل در نظر گرفته شوند.

حتما بخوانید: بازاریابى حسى در به خدمت گرفتن ادراک براى مزیت رقابتى

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن