گیمیفیکشن چیست؟

گیمیفیکشن چیست؟

گیمیفیکشن چیست؟

منظور از گیمیفیکشن چیست؟ اکثر انسان‌ها اعم از کودک و بزرگسال بازی کردن را دوست دارند و به صورت غریزی عاشق دریافت پاداش و جایزه هستند؛ همچنین برای دریافت پاداش بیشتر، به ادامه بازی تمایل بیشتری پیدا می‌کنند، حال اگر بتوان این حس قدرتمند را در محیط‌های دیگری نیز برای انسان فراهم کرد، راندمان کاری وی به شدت افزایش پیدا می‌کند که گیمیفیکشن این کار را انجام خواهد داد.

منظور از گیمیفیکشن چیست؟

گیمیفیکشن (Gamification) به زبان ساده، یعنی افزودن بازی به محیط‌های جدی مانند آموزش، کسب و کار، وب‌سایت و … 

هدفی که گیمیفیکشن دنبال می‌کند افزایش مشارکت و تعامل بیشتر با مصرف کنندگان، کارمندان و … است.

در یک بازی وقتی شما یک مرحله را با موفقیت به پایان می‌رسانید یک پاداشی برای شما در نظر گرفته می‌شود، که شما را خوشحال کرده و همچنین باعث می‌شود به ادامه مراحل بازی راغب‌تر گردید.

پس اگر این استراتژی در محیط‌های دیگر پیاده‌سازی گردد، راندمان کار به صورت چشمگیری بهبود یافته و افراد با انگیزه بیشتری به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد.

گیمیفیکشن چیست؟

در ادامه مطلب گیمیفیکشن چیست به نحوه عمل‌کرد آن خواهیم پرداخت:

گیمیفیکشن با استفاده از تمایلات روانشناختی انسان، وی را برای مشارکت در انجام بازی دعوت می‌کند، به عنوان مثال بازاریابان از این شیوه جهت تعامل بیشتر با مصرف کنندگان استفاده می‌کنند.

به این طریق که مصرف کننده در صورت انجام کاری مانند خرید، ثبت‌نام، پرکردن فرم و ..، پاداشی دریافت خواهد کرد.

گیمیفیکشن در محیط‌های بسیاری قابل اجرا است که در اینجا به میزان تاثیرگذاری آن در دو حوزه کسب و کار و آموزش خواهیم پرداخت.

گیمیفیکشن در کسب و کار
در فرآیند گیمیفیکشن افراد برای کسب نتایج بهتر تشویق می‌شوند که فعالیت‌های خود را به گونه‌ای بازی مانند انجام دهند.

یکی از کاربردهای مهم گیمیفیکشن در تجارت، ایجاد انگیزه و اشتیاق در کارکنان است که فعالیت‌های خود مانند فروش، مذاکره و … را به شکل خیلی بهتری انجام دهند.

گیمیفیکشن چیست؟

ارزش تجاری گیمیفیکشن چیست؟
مردم نحوه تعامل با خدمات، محصولات، برند یا کسب و کار شما را به وسیله مشارکت در بازی یاد می‌گیرند.

زمانی‌که شما با مشتری یا کارمند تعامل عمیقی داشته باشید و متوجه شوید که آن‌ها چه فعالیت‌ها یا محصولاتی را می‌پسندند، بهتر می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کرده و محیط یا محصولات مورد نظر آن‌ها را جهت کسب نتایج بهتر فراهم نمایید.

مزایای گیمیفیکشن در محل کار
گیمیفیکشن اگر به صورت راهبردی پیاده‌سازی گردد سبب بهبود نتایج کسب و کار به روش‌های مختلفی می‌گردد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

• کارکنان دانش خود را به اشتراک می‌گذارند و همین امر باعث بهبود خدمات می‌شود.

• کارکنان در گسترش و بهبود نتایج و همچنین حفظ آن تلاش بیشتری می‌کنند.

• کارکنان به استفاده از ابزارهای مدیریت یادگیری تمایل بیشتری پیدا می‌کنند.

• افزایش انگیزه در بین کارکنان

گیمیفیکشن چیست؟

استراتژی گیمیفیکشن برای کسب و کار
۱. دید بلند مدت داشته باشید: خیلی زود در گیمیفیکشن عمیق نشوید و با صبر و حوصله پیش بروید؛ مطمئن شوید که کارهای شما برای مخاطبین مناسب است.

۲. عدم تاکید فراوان بر پاداش‌ها: اگر مردم فقط به خاطر پاداش در برنامه شما شرکت کنند یک اشتباه راهبردی پیش خواهد آمد، بلکه مردم فقط باید به خاطر رقابت، در برنامه‌های شما مشارکت داشته باشند.

دو دلیل عمده برای عدم تمرکز با پاداش‌ها وجود دارد:

۱- چون که دید گیمیفیکشن باید بلند مدت باشد، بنابراین به صورت طولانی مدت نمی‌توان جوایز مالی را تامین کرد.

۲- افراد فقط با انگیزه بردن جایزه، اقدام به انجام کاری که شاید باب میل آن‌ها نباشد، می‌کنند.

۳. تجلیل از همه شرکت‌کنندگان در گیمیفیکشن: گیمیفیکشن یک کار تیمی است و اگر شما فقط به مشارکت‌کنندگان برتر پاداش دهید، و بقیه را نادیده بگیرید، میزان مشارکت آن‌ها در دوره‌های بعد کاهش چشم‌گیری خواهد داشت.

۴. پیگیری و گزارش: این کار به شرکت کنندگان کمک می‌کند تا بفهمند چه میزان پیشرفت و فعالیت داشته‌اند، همچنین به رهبر گروه کمک می‌کند تا متوجه میزان اثرگذاری برنامه گردد.

گیمیفیکشن در آموزش
از روش‌های جدید در امر آموزش، ترکیب آن با بازی بوده، که سبب افزایش میزان یادگیری در بین افراد شده است.

گیمیفیکشن باعث تبدیل کلاس‌های خشک و کسل‌کننده به محیطی جذاب و شاد می‌شود به گونه‌ای که میزان یادگیری و مشارکت افراد در آن نسبت به روش‌های سنتی، بسیار بالاتر است.

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته، استفاده از ابزارهای بازی و در نظر گرفتن پاداش در محیط آموزشی علاوه بر افزایش انگیزه در بین افراد، میزان مشارکت آن‌ها را نیز در فعالیت‌های گوناگون گسترش می‌دهد.

گیمیفیکشن چیست؟

مزایای گیمیفیکشن در آموزش
• تقویت تمرکز بر هدف و پیشروی به سوی آن: زمانی که یادگیرنده می‌داند که در ازای یادگیری خوب مطالب، پاداشی دریافت خواهد کرد، دست از مشاهده کردن برخواهد داشت و تبدیل به مشارکت کننده می‌گردد.

بر همین اساس مطالب با خاطره‌های خوبی در حافظه بلند مدت یادگیرنده درج شده و سبب علاقه بیشتر وی به یادگیری می‌شود.

• افزایش تعامل دو طرفه: باید حس علاقه به یادگیری را در بین یادگیرندگان تقویت کرد که این امر با شرکت دادن آن‌ها در امر یادگیری محقق می‌شود.

با ترکیب شدن آموزش با بازی، یادگیرنده تعامل بیشتری برقرار کرده و علاوه بر سرگرم شدن، مطالب را هم به خوبی یاد می‌گیرد.

• امکان مشاهده نتایج آموخته‌ها در دنیای واقعی: گیمیفیکشن محیطی را فراهم می‌کند که یادگیرندگان چیزهایی را که آموخته‌اند بتوانند در دنیای واقعی امتحان کرده و نتایج آن‌ها را مشاهده نمایند.

این امر سبب افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی یادگیرنده شده و در آینده وی تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

• بهبود تجربه یادگیری: در مطالب سخت و پیچیده می‌توان از گیمیفیکشن استفاده کرد که تمرکز یادگیرنده را به سمت بازی و دریافت پاداش می‌برد، در عین حال مطالب هم به صورت فرعی به وی آموخته می‌شود.

• به خاطر سپاری بهتر مطالب: وقتی شما مطلبی را حین انجام بازی و با میل و رغبت یاد بگیرید، آن مطالب به خوبی در ذهن شما درج شده و یاد‌اوری آن نیز برای شما آسانتر می‌شود.

جمع‌بندی
گیمیفیکشن از روش‌های نوین آموزشی است که هدف آن انجام دادن کارها با شیوه‌های بازی‌گونه می‌باشد، گیمیفیکشن در بسیاری از محیط‌ها مانند تجارت، آموزش، وب‌سایت و … قابل پیاده‌سازی است.

در مقاله گیمیفیکشن چیست ما گیمیفیکشن در دو حوزه کسب و کار و آموزش مورد بررسی قرار دادیم، و مشخص شد که استفاده از گیمیفیکشن راندمان کار را بسیار بالا می‌برد.

استفاده از این روش هر چند معایبی هم دارد اما میزان مزایای آن بیشتر بوده و همین امر باعث استفاده از گیمیفیکشن در جاهای مختلف شده است.

منبع:rayamarketing.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن