چرا باید بهینه‌سازی نرخ تبدیل را جدی بگیرید؟

۱- همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد.

مهم نیست که در حال حاضر وب‌سایت‌تان چقدر خوب طراحی شده یا این که چند درصد از بازدیدکنندگانتان به مشتری تبدیل می‌شوند، باید به این نکته توجه کنید که همیشه جایی برای پیشرفت وجود دارد. پس اگر اوضاع بر وفق مراد است، به شرایط فعلی وب‌سایت‌تان مغرور نشوید و اگر نیست، هرچه زودتر به فکر تغییر وضعیت نابسامان وب‌سایت خود باشد.

۲- تبلیغات پولی بسیار گرانقیمت و فضای آن به شدت رقابتی است.

راه حل مشکل شما، تبلیغات پولی نیست، مخصوصاً اگر در قیف تبدیل شما، دست‌اندازهایی وجود دارد که باید رفع شود. بهینه‌سازی نرخ تبدیل به شما کمک می‌کند تا با امکانات فعلی وب‌سایت‌تان، اول مشکلات موجود را مشخص و بعد آن‌ها را رفع کنید. (قیف تبدیل: مسیر اصلی تجربه‌ی کاربر که در آن، فرآیندِ تبدیل کاربر به مشتری اتفاق می‌افتد.)

۳ – هدف بهینه سازی نرخ تبدیل، جذب مشتری‌های مناسب و هدفمند است.

یادتان باشد که قرار نیست هر بازدیدکننده‌ای مشتری شما شود. باید قبل از هرکاری از تقسیم‌بندی بازار یا Market Segmentation استفاده کنید و شخصیت خریدارتان را بشناسید. باید به دنبال کسانی بگردید که عاشق محصول‌تان شود یا به آن نیاز داشته باشد و با معرفی کردن شما به دیگران به فرآیند بازاریابی کارتان کمک کند.

 

حتماً بخوانید: بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

 

4 – بهینه سازی نرخ تبدیل ارزان است.

بهینه سازی نرخ تبدیل بر ترافیک فعلی وب‌سایت شما تمرکز می‌کند، در نتیجه قرار نیست پول بیشتری برای جذب بازدیدکنندگان جدید بپردازید. همانطور که می‌دانید هزینه‌ی جذب مشتری جدید، بسیار بیشتر از هزینه‌ای است که برای حفظ مشتری قدیمی پرداخت می‌کنید.

۵ – هزینه‌های جذب مشتری را کاهش می‌دهد.

در نتیجه‌ی دلیل چهارم می‌توان گفت که در واقع دو برابر شدن نرخ تبدیل به معنی نصف شدن هزینه‌های جذب مشتری است چرا که شما به دنبال مشتری جدید نخواهید بود و طبعاً هزینه‌ی اضافی بابت تبلیغات نمی‌پردازید.

۶ – بهینه‌سازی نرخ تبدیل به افزایش سودتان کمک می‌کند.

از آنجایی که برای افزایش نرخ تبدیل هزینه‌ای نمی‌کنید، سود حاصل از بهینه‌سازی نرخ تبدیل به سود خالص شما تبدیل می‌شود. در حقیقت، بهینه سازی نرخ تبدیل، بازگشت سرمایه‌ی بسیار بالایی دارد.

۷ – حالا شما پول بیشتری دارید تا برای جذب مخاطب صرف کنید.

سود بیشتر به معنی امکان هزینه‌ی بیشتر برای جذب مشتریان جدید است. در ضمن، دیگر شما می‌دانید که باید پول‌تان را کجا صرف کنید، چون مشتریان‌تان را شناخته‌اید و می‌دانید که کدام کانال‌ها، بهترین مصرف‌کنندگان را به همراه خواهند داشت.

اما بیایید اهمیت و تاثیر بهینه سازی نرخ تبدیل را در عمل مشاهده کنیم. مثلاً این سناریوی فرضی را در نظر بگیرید:

شما صاحب یک کسب‌وکار فروش نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) هستید. پیش از انجام CRO برای وب‌سایت‌تان، می‌توانستید ۵% افراد را به ثبت‌نام ترغیب کنید که این به معنیِ درآمد ماهانه‌‌ی ۵۰ هزار تومان از هر نفر بوده است. به این ترتیب شما ماهانه از هر ۱۰۰۰ نفر بازدید کننده ۵۰ مشتری جدید کسب می‌کردید و از این ۵۰ نفر نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد به دست می‌آوردید. حال فرض کنید بهینه سازی نرخ تبدیل را انجام داده‌اید و این نرخ را از ۵% به ۷.۵% افزایش داده‌اید. با این نرخ تبدیل، هر ۱۰۰۰ نفر بازدیدکننده به معنای ۷۵ مشتری جدید و فروش ماهانه‌ی ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان خواهد بود.

می‌بینید بهینه‌سازی نرخ تبدیل چه تاثیری دارد؟‌ در واقع، شما هیچ چیزی را در کسب‌وکار خود تغییر ندادید، نه محصول جدیدی عرضه کردید و نه قیمت خود را پایین آوردید، اما پس از کارآمدتر کردن قیف فروش خود، فروش شما ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافت. به این ترتیب، قیف فروش شما اکنون کارآمدتر شده است و در نتیجه شما درآمد بیشتری کسب می‌کنید.

همانطور که می‌بینید اگر بخواهید فروش خود را افزایش دهید، CRO یا بهینه سازی نرخ تبدیل روشی بسیار موفقیت‌آمیز است.

پس این فرمول کلیدی را به خاطر بسپارید:

اگر نرخ تبدیل را دو برابر کنید، هزینه‌ی کسب مشتری جدید نصف خواهد شد.

این فرمول به این معناست که اگر در حال حاضر ۵ هزار تومان برای جذب هر مشتری جدید هزینه می‌کنید، پس از بهینه سازی وب‌سایت و دو برابر کردن نرخ تبدیل، کسبِ هر مشتری تنها ۲۵۰۰ تومان برای شما هزینه خواهد داشت. در این حال می‌توانید پول بیشتری را در تبلیغات خود سرمایه‌گذاری کنید یا اینکه در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

 

منبع: www.novin.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن