۱۰ گرایش تایپوگرافی که می بایست بدان توجه نمود.

به لطف حضور همه جانبه دستگاه های دیجیتال، همه از اهمیت تایپوگرافی دیجیتال مطلع گشته شده اند. در ایالات متحده به تنهایی، بیش از ۱۸۷ میلیون نفر از گوشی هوشمند استفاده می کنند. طبق برآوردهای صورت گرفته تا سال ۲۰۱۷ بیش از یک سوم جمعیت جهان یک گوشی هوشمند خواهند داشت. با توجه به مجموعه گوشی های آیفون و آی پد ۴۲% سهم بازار در اختیار شرکت اپل است.

زمانی که مسئله کتابخوان الکترونیک مطرح می شود، بیش از ۴۳ میلیون دستگاه روشن در حال گردش است. این مسئله هیچ انقلابی را در دنیای تایپوگرافی ایجاب نمی کند، به جز آنکه آمازون، اپل و حتی گوگل بواسطه ی معرفی تایپوگرافی های سفارشی خود به عنوان تلاشی برای تصرف بیشتر از تغییر ماهیت مراحل تکنولوژیکی به عادات نوآورانه ی خود ادامه می دهند.

با توجه به این واقعیت که هر فرد به طور متوسط می تواند در طول روز ۱۱ ساعت را صرف نگاه کردن به رسانه های الکترونیکی بنماید، این گرایشات تایپوگرافی به گونه ای اجتناب ناپذیر روی خوانندگان در سراسر کشور تاثیر خوب یا بد ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل شنیدن مکالماتی در خصوص تایپوگرافی از سوی گروه هایی که قبلا هرگز این موضوع را مطرح نکرده اند نباید تعجب آور باشد.

این علاقه روز افزون نسبت به تایپوگرافی به هیچ وجه مسئله بدی نیست، بلکه این مسئله سال ۲۰۱۶ را زمان بسیار خوبی برای بازگشت به عقب و بررسی جهان تایپوگرافی جهت دیدن آنچه در افق دید است و کسب الهام و بینش از این چشم انداز در حال تغییر می باشد. این لیست از بیست روند تایپوگرافی باید یک نقطه شروع عالی فراهم می کند. لیست ۲۰ گرایش تایپوگرافی حاضر می بایست یک نقطه آغاز فوق العاده فراهم نمایند.

۱- فونت تحریری

فونت تحریری همواره مورد علاقه بوده و در سال های جاری نیز در حال کسب جانبداری بیشتری نسبت به گذشته می باشد. فونت تحریری یکی از فونت های سنتی ست که در انواع تناسخ مرسوم ظاهر می گردد.رایج بودن و حس طبیعی فونت تحریری امکان خلاصی از بی اعتنایی و برداشت فنی از محیط دیجیتال را فراهم کرده و به یک نگاه انسانی تر دست می یابد.

۲- فونت آبرنگی

فونت آبرنگی سبک دیگری ست که می تواند به بوم دیجیتال شما روح زندگی ببخشد. فونت آبرنگی نگرشی نشاط آور و شاد را ارائه می دهد، بنابراین زمانی که می خواهید به رویکردی واقع بینانه و شخصی در پس یک برند یا خدمت تاکید نمایید، فوق العاده خواهند بود.

۳- فونت بینهایت بزرگ یا کوچک

اندازه فونت ابزاری برای نظارت بر تاثیرپذیری است. با به کارگیری بیشینه ها به تنهایی و یا درست در کنار یکدیگر، امکان انتقال پیامی قدرت بدون آنکه منفور و مبهم باشد، وجود دارد. ممکن است مشاهده کنید که یک کلمه کل صفحه نمایش را پر کند. شما می توانید به منظور کنترل نقاط تمرکز و تاکید مسیر دیگری را طی کنید. چنانچه از فونت کوچک بدرستی استفاده شود می توانند تاثیر بیشتری داشته باشند.

فونت کوچک معمولاً بدنبال رنگ فونت های با کنتراست بالا با خطوط ضخیم می آیند. فونت های کوچک حاضر را با فضای متعدد منفی محیط ترکیب نمایید. فونت کوچک معمولاً برای برجسته سازی محصول و یا ارزش پیشنهادی با همراهی با تصاویر سبک قهرمانانه بخوبی عمل می کنند.

۴- فونت دست نویس

بدنبال موردی متمایز هستید؟ فونت دست نویس به عنوان یک گزینه قدرتمند و در عین حال متنوع رو به افزایش است و امکان ترکیب در طراحی ها، تصاویر، گرافیک های سفارشی، نسخه تبلیغاتی و علائم را فراهم می کند. همه این فونت ها دست نویس نیستند. برخی از آنها فونت های معمولی هستند که دستکاری شده اند تا شبیه فونت دست نویس به نظر برسند.

از میان گرایشات تایپوگرافی لیست شده، متون دست نویس منحصر به فرد می باشند چرا که قادر به انتقال پیام های دقیق در خصوص سازمان مورد نظر آن می باشند. بنابراین، شما در فضای شرکت فونت های دست نویس متعددی نمی بینید. اما به وفور می توانید آنها را در صنایع خدماتی مشاهده نمایید.

۵- فونت های روی عکس

این فونت همان فونتی ست که شما همه روزه در شبکه های اجتماعی روی الگوهای رفتاری الهام بخش مربوط به نقل قولی در خصوص مناظر طبیعی شاهد آن هستید. به عنوان یک تکنیک طراحی وب سایت، فونت های روی عکس معمولاً بخشی از محبوبیت خود را مدیون پیشرفت در CSS بوده که امکان ویرایش چنین متنی را ساده تر می سازد.

از آنجا که شما با عکس پس زمینه سر و کار دارید می بایست متن را به کوچکترین سایز رسانده و یا ریسک سردرگمی بصری را بپذیرید. چرا که در خصوص عکس های پس زمینه، در تصویر نباید عناصری وجود داشته باشد که به یکباره به سوی شما خیز برداشته و توجه شما را از متن برباید.

۶- طراحی هندسی

احتمالاً صحت ندارد که بگوییم استفاده از فونت های هندسی در حال افزایش است، اما قطعاً در چهارچوب گرایشات دیگر کاربرد آنها گسترش می یابند. به عنوان مثالی برای اینکه چگونه یک فونت هندسی قابل توجه می تواند در جایگاه درست خود باشد به رویکرد جووا نگاهی بیاندازید.

۷- سریف ها

با توجه به محبوبیت و فروش فونت های سریف بدون دندانه، فونت های فوق تمایل دارند کانون توجه قرار بگیرند. با این حال بسیاری از طراحان در حال روی آوردن مجدد به سریف های خوب قدیمی می باشند. فونت سریف نمونه خوبی برای آن دسته از فونت های ست که به گرایشات ابتدایی روی آورده و از آن جهت که فونت های سریف زیبا، خوانا و تمیز هستند تاثیرگذاری خوبی دارند.

۸- فونت های مزین ضخیم و با مقطع مربع

نوع خاصی از فونت های سریف که به فونت های مزین ضخیم و یا اسلب سریف معروف اند، نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته اند. به لطف قابلیت وضوح بالا، فونت های اسلب سریف قادرند بی آنکه حقیقتاً بیش از حد درشت باشند درشت و خوانا بودن را نشان دهند، درحالی که بیانگر سودمندی، ثبات، اطمینان بخشی میباشند. یک فونت مزین ضخیم می تواند به عنوان مبنایی محکم برای صفحه هدف عمل کند:

۹- استفاده خلاقانه از فونت ساده

گاهی خلاقیت تمام آن چیزی ست که بدان نیاز دارید، در خصوص فونت این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از طراحان فونت های پایه و آنها را به یاد ماندنی. واضح ترین مثال از این رویکرد متن روی تصویر است که رابطه طبیعی بین تایپ و تصویر را وارونه می سازد:

توده واژگانی که شما هر جا می بینید مثال دیگری از این گرایش خلاقانه است. صرفاً مطمئن شوید که چنانچه خوانایی هدف نهایی است، پیام فوق در میان زیبایی گم نشود. معنا اولویت دارد.

۱۰- فونت لترپرس

لترپرس به معنی یکی از این دو مورد است:

معمولا به فونتی که دارای تاثیر الحاق جزئی می باشد اشاره دارد که به نظر می رسد در یک فونت متوسط فشرده شده است:

در خصوص معنای دوم، لترپرس به یک سبک طراحی پسرو که قطعا در گرایشات تایپوگرافی سال گذشته که در آن فونت های مختلف در یک ستون همتراز ترکیب شده، همسان گشته و متناسب می گردند، اشاره دارد گویی که طراحی در انتشارات تنظیم شده و بر روی صفحه الصاق گشته است.

parsnemoodar.com :منبع

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن