۷ روش برای ایده پردازی خلاق

چگونه ایده پردازی کنیم؟ چگونه ایده خلاقانه داشته باشیم؟ برای اینکه ایده های نوآورانه ارائه کنید لازم نیست متفکری عمیق باشید. ما در این مقاله هفت راه را به شما ارائه می کنیم تا بتوانید از تفکرات متداول فاصله گرفته و خلاقیت خود را به کار بیندازید.

به نظر شما فرق بین ایده و ایده پردازی ی خوب و ایده ی عالی چیست؟ ایده های خوب همیشه به وجود می آیند و به مردم در حل مشکلات کوچک روزمره کمک می کنند. از سوی دیگر ایده های عالی و بکر مستلزم زمان بیشتری هستند و خود به خود در ذهن فرد ایجاد نمی شوند. ایده های عالی لزوما نتیجه ی کار اتاق فکرها که در ازای دریافت مبالغ کلان ایده ارائه می کنند نیستند؛ بلکه این ایده ها اغلب حاصل الهام در ذهن فرد هستند.

چالش بزرگ بر سر راه تولید ایده های عالی این است که بتوانید خود را از قید و بند تفکرات متداول و دم دستی روزمره که بیشتر ذهن و مغز شما را اشغال کرده اند رها کنید. در زیر هفت راهکار برای به دست آوردن ایده های خلاقانه و نوین به شما ارائه می کنیم تا از آنها استفاده نمایید.

۱- مشارکت در جلسات مشاهده

ایده پردازی های عالی در خلاء رخ نمی دهند. باید مغز خود را در موقعیتی قرار دهید که به شیوه های نو و خلاقانه فکر کند. بنابراین در جلساتی شرکت کنید که باعث می شوند مغز شما متفاوت فکر کند. من که در شهر بزرگ نیویورک زندگی می کنم عادتم این است که به رفتار آدم های خیابان توجه می کنم. من با یک پیاده روی ساده در خیابان شلوغ منتهن می توانم فعالیت ها و رفتارهای جذاب را مشاهده کنم و بدین ترتیب به شیوه ی جدیدی بیندیشم. هر منطقه ی شلوغ دیگری هم می تواند چنین کارکردی را داشته باشد.

۲- با افرادی بیرون از دایره ی دوستان خود ارتباط برقرار کنید.

اینکه فقط با یک دسته از دوستان و همکاران قدیمی ارتباط داشته باشید مغز و خلاقیت فکری شما را فسیل می کند. دوره دوره ی اینترنت است. پس از سایت ها و شبکه های اجتماعی برای برقراری ارتباط با افراد دیگر استفاده کنید. افراد جدید داستان زندگی و افکار شما را نمی دانند و با هر فرد جدیدی که سر و کارتان بیفتد مجبور می شوید برای معرفی خود، افکار خود را مرور کنید. بدینوسیله دیدگاه های جدیدی کسب خواهید کرد که باعث می شوند تفکر جدیدی پیدا کنید.

۳- بیشتر کتاب بخوانید و ایده پردازی کنید.

کتاب و مطالعه برای خلق افکار جدید، ایده پردازی و ایجاد ایده های نو در ذهن بسیار سودمند هستند. من مدت ها بود که کتاب نمی خواندم. تا وقتی که کتاب های مرتبط با کسب و کار را به برنامه ی خود اضافه کردم و توانستم با مطالعه ی آنها نگرش و تفکر خود را وسعت ببخشم. بعد از مدت ها که کتابهای کسب و کار را خواندم رفتم به سراغ کتاب های داستانی و تاریخی. توانستم با مطالعه ی آنها از محیط بسته ی خود بیرون بیایم و ایده های نو در ذهنم شکل گرفت. اگر فکر می کنید کتاب گران است و یا وقت کافی برای کتاب خواندن ندارید حتما به یک کتاب فروشی یا کتابخانه ی عمومی سر بزنید و کتاب ها را به مدت یک ساعت ورق بزنید. حتما خلاقیت تان گل خواهد کرد.

۴- به صورت بی هدف به چرخ زدن در وب بپردازید.

وقتی به دنبال چیزی هستیم گوگل ابزار بسیار خوبی است که هر آنچه می خواهیم را در اختیارمان می گذارد اما باید بدانیم که برای تولید ایده های نو و خلاقانه به یادگیری غیرمنتظره نیاز هست. هر هفته یک ساعت وقت بگذارید و در وب چرخ بزنید. مقالات مختلف و آموزنده و موارد مشابه خیلی کمک می کنند.

۵- یک دفتر یادداشت روزانه داشته باشید.

در دفتر یادداشت روزانه می توانید افکار، احساسات و تاریخچه ی زندگی خود را بنویسید. علاوه بر این، دفتر یادداشت عادت خوبی برای پرورش توانایی در تولید ایده است. اگر این دفتر را ندارید همین امروز تهیه کنید. اگر هم دارید چه بهتر. فقط کافی است در هر برگ با این جمله آغاز کنید: ایده ی امروز من این است.

۶- مراقبه کنید.

وقتی که ذهن آدم با افکار و ذغدغه های روزمره شلوغ باشد خیلی سخت می توان به ایده های نوین و خلاقانه دست یافت. برای ایده ی نو و خلاقیت به مکان دنج و آرام نیاز هست. با مراقبه و مدیتیشن می توان به آن فضای آرام دست یافت و استرس زندگی روزمره را از خود دور کرد. بعد از آن می توان به راحتی بر آینده تمرکز کرد. هر هفته جلسات دو ساعتی را برگزار کنید و ببینید که ایده ها خودشان خواهند آمد.

۷- از تمارین ساختارمند استفاده کنید.

ساختار باعث پرورش خلاقیت می شود. تمرینات ساده مغز شما را به شیوه ی متمرکز جهت خلق ایده به کار می اندازند. به عنوان نمونه، شما کاربران هاو کن یو با یک دوست قرار بگذارید و تایم بگیرید که ظرف ده دقیقه باید ۴۲ ایده برای یک مساله یا موضوع ارائه کنید. ممکن است فقط ۳۰ تا ۳۵ ایده به ذهنتان برسد اما مهم نیست.

همه ی این روش ها مستلزم تعهد شما هستند و باید وقت و انرژی برایشان بگذارید. باید به مغز خود زمان بدهید و فضای آن را خلوت کنید. مطمئن باشید اگر با انجام هر یک از این روش ها یک یا دو ایده به دست خواهید آورد. وقتی ایده ها گل کردند حتما آنها را یادداشت کنید و خود را به انجام آنها ملزم کنید. دیگر به خودتان بستگی دارد.

منبع: www.howcanu.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن