غرفه سازی نمایشگاهی

 غرفه سازی نمایشگاهی چیست؟

غرفه سازی نمایشگاه ابزار قدرتمندی است، زائیده برنامه ریزی دقیق شرکت کننده و ایده خلاق طراح که به منزله ویترینی است برای نمایش انواع فعالیتها و تکنیک های فروش. به کلامی دیگر، غرفه سازی نمایشگاه یک تصویر چند بعدی از پیام های بازاریابی و فروش است.

 غرفه نمایشگاهی مجموعه ای از سازه های فیزیکی نیست بلکه واسطه بازاریابی یکپارچه ایست که از ویژگی های فیزیکی خود برای ایجاد فرصتهای فروش محصولات و خدمات استفاده می کند. غرفه تصویر روشنی از شرکت کننده است برای دامنه وسیعی از مخاطبان!

ماندگاری غرفه نمایشگاهی در اذهان بازدیدکنندگان به تنهایی معیاری با ارزش برای تعیین موفقیت غرفه نمایشگاهی است. در نتیجه بسیاری از شرکتها به دنبال افزودن تعداد بازدیدکنندگانی هستند که غرفه نمایشگاهی آنها را به خاطر بسپارند. تعداد بازدیدکنندگانی که غرفه نمایشگاهی  را می بینند و بعد از نمایشگاه نام شرکت، محصولاتش یا هر دو را به خاطر می سپارند، ماندگاری در ذهن را اندازه گیری می کند.

ماندگاری در ذهن تا آنجا ارزشمند است که تاثیر  غرفه نمایشگاهی را از دامنه نمایشگاه فراتر می برد. این امر به نوبه خود در تاثیر بر تصمیم گیری برای خرید کمک می کند و آگاهی از محصول و شرکت را در مدتی طولانی تر موجب می شود.

هر ساله نمایشگاه های متعددی در تمامی شهرهای کشور برگزار می شود. گاه فصل نو و گاه اعیاد و مناسب های تاریخی دلیلی برای برگزاری این نمایشگاه ها می باشد. در نمایشگاه ها که تعداد زیادی تاجر و شرکت های بزرگ تجاری اقدام به راه اندازی غرفه می کنند، تمامی محصولات خود را در یک فضای محدود در معرض دید بازدیدکنندگان و مشتریان قرار می دهند.

تعداد این غرفه ها گاه زیاد است و انتخاب و خرید را برای بازدیدکنندگان نمایشگاه دشوار می کند. به همین دلیل عنصر رقابت به عنوان اصل انکار ناپذیر در میان غرفه های نمایشگاهی برای جذب مشتریان و فروش بیشتر محصولات جا خوش می کند. در این بین تاجران و شرکت هایی که با اصول غرفه سازی نمایشگاهی آشنایی کامل داشته باشند، می توانند اجناس و محصولات خود را به نحو بهتری در معرض دید قرار دهند و در نتیجه مشتریان بیشتری را به سمت خود جذب کنند.

غرفه سازی نمایشگاهی به معنای ایجاد یک فضای محدود فروشگاهی برای مدت زمان موقت است. در گذشته غرفه سازی به شکل ساده و بی آلایش و با کمترین امکانات انجام می شد. همین که فروشنده ها می توانستند با استفاده از یک سازه جداکننده چوبی یا فلزی فضای نمایشگاهی را بین خود و فروشنده مجاور، تقسیم کنند، یک غرفه ایجاد می شد. اما در حال حاضر غرفه سازی به حوزه علم طراحی و دکوراتیو وارد شده و آن را به امری پیچیده تبدیل کرده است. به طوری که عنصر زیبایی به جزء جدایی ناپذیر غرفه های نمایشگاهی تبدیل شده است. به عنوان مثال سازه های مدولار هشت پر و اسپیس فریم ها به عنوان گامی نوین در صنعت طراحی و دکوراتیو غرفه سازی استفاده می شوند. امروزه غرفه سازی با استفاده از تجهیزات و دستگاه هایی انجام می شود که سرعت طراحی را تا حد زیادی کاهش داده و در عین حال به زیباسازی غرفه های نمایشگاهی انجامیده است.

غرفه های نمایشگاهی باید بتوانند نیازهای بازاریابی و برندینگ شرکت ها را برآورده سازند. بنابراین شاخصه زیبایی و جذابیت یکی از مهمترین ویژگی های غرفه ها به شمار می رود که در زمان طراحی باید به آن توجه ویژه شود. 

متریال های مورد نیاز در غرفه سازی نمایشگاهی

اغلب غرفه های نمایشگاهی که در حال حاضر استفاده می شوند، از نوع پیش ساخته و با ترکیب ظاهری همگون و زیبا هستند و در آنها از فرم های متنوع استفاده می شود. برای ساخت این نوع غرفه ها از متریال های پلی اتیلن و pvc استفاده می شود. این متریال ها اغلب سبک هستند و جابجایی غرفه ها را ساده تر کرده اند. یکی از ویژگی های این نوع غرفه ها ترکیب بندی، کارایی و زیبایی آنها می باشد.

برخی دیگر از غرفه های از پیش ساخته، از جنس پروفیل های آلومینیومی هستند و برای سرهم کردن آنها از یراق آلات و صفحات پرکننده استفاده می شود. این نوع غرفه ها وزن بیشتری نسبت به نوع قبلی دارند، اما استحکام آنها بیشتر است.

نحوه غرفه سازی نمایشگاهی

غرفه سازی نمایشگاهی در محل نمایشگاه انجام می شود. این کار در مدت زمان کوتاه صورت می گیرد و تمامی المان های زیبایی از جمله رنگ، نورپردازی، استفاده بهینه از فضا، سادگی، خلاقیت، هماهنگی محصولات و رنگ متریال های غرفه و …. در آن رعایت می شود.

نکات مربوط به غرفه سازی

 غرفه خودساز چیست؟

غرفه خودساز به غرفه ای گفته می شود که از سازه ای  به غیر از سازه استاندارد نمایشگاهی که برای غرفه های عمومی در نظر گرفته شده استفاده شود. غرفه های استاندارد در تمامی نمایشگاه ها عمدتا از دو سازه مدولار ( پارتیشن ) و اسپیس فریم (Space Frame) ساخته می شود. در برخی از نمایشگاهها به طور خاص از سازه های ماکسیما نیز برای غرفه سازی استفاده می شود.

غرفه اسپیس فریم (Space Frame) چیست؟

اسپیس فریم یک نوع سازه فلزی است که با اتصال قطعه های مختلف با ابعاد متفاوت میتوان غرفه ساخت. این غرفه عمدتا در فضای باز و یا نمایشگاه هایی که ماهیت اجناسی آن طوری است که نیاز به سازه ی مستحکم دارد استفاده می شود. غرفه ی اسپیس فریم عمدتا با چادرو یا برزنت مسقف شده و میتوان دیواره های آن را با پوشش چاپ بنر یا فلکس تزئین کرد. چنانچه غرفه سازی در فضای باز بوده و یا غرفه سازی مدولار به طور عموم استفاده شده باشد ، مشارکت کننده می تواند با ارائه درخواست غرفه خود ساز از ستاد برگزاری و طی مراحل قانونی و همچنین عقد قرارداد با یکی از شرکت های دارای گرید اقدام به برپایی غرفه خود کند.

غرفه سازی  مدولار (پارتیشن) چیست؟

نوعی سازه متشکل از پایه، قید و پنل با ارتفاع عموما ۲۴۰ سانتی متر که به فاصله یک متر از هم به یکدیگر متصل شده و در متراژهای مختلف قابل اجرا می باشد. این سازه با توجه به آسیب پذیر بودن در مقابل آب و باد در فضای سرپوشیده قابل استفاده می باشد. در این نوع غرفه سازی چناچه مشارکت کننده بخشی از یک نمایشگاه باشد نیازی به اینکه شخصا اقدام به ساخت کند نیست و قرارداد ساخت به طور کلی توسط ستاد برگزاری با مجری منعقد می گردد.

غرفه سازی ماکسیما چیست؟

غرفه سازی با سازه ماکسیما یکی از راه های کارآمد و همچنین سریع و در عین حال زیبا می باشد. سازه و کار این سازه همچون غرفه های مدولار بوده بدین ترتیب که با استفاده از پایه و قید و پنل این نوع غرفه ها ساخته می شود. تفاوت غرفه های ماکسیما با غرفه های مدولار در نوع قید و پنل و همچنین ترکیب رنگ استفاده شده در پنل می باشد.البته نوع سازه ماکسیما شرکت های مختلف با هم متفاوت بوده و هر یک از طرح خاصی استفاده می کند. چنانچه در این سازه از پنل های رنگی و پایه با ارتفاع بالای سه متر استفاده گردد با کمی سلیقه میتوان طرح های زیبایی را اجرا نمود.

غرفه خود ساز(غرفه چوبی) چیست؟

در سال های اخیر با توجه به رقابت و حضور شرکت های مطرح در اصناف مختلف هر یک از شرکت ها توجه خاصی به نوع حضور در نمایشگاه و تبلیغات برای حضوری در خور شأن مجموعه خود دارند. یکی از راه های موثر برای حضوری پر رنگ ساخت غرفه با طرحی خاص می باشد و همین امر باعث گرایش اکثر شرکت های بزرگ به ساخت غرفه های چوبی با طرح های زیبا گردیده است. تفاوت این نوع غرفه سازی با غرفه سازی های نوع دیگر که در بالا توضیح داده شد در این است که در غرفه سازی چوبی با توجه به استفاده از نئوپان و ام دی اف (MDF) و بعضا آهن میتوان بدون محدودیت (البته در چارچوب قوانین نمایشگاه) از طرحها و رنگهای مختلف استفاده کرد طوری که طرح گویای زمینه و نوع فعالیت باشد.

برای این نوع غرفه سازی در ابتدا مشارکت کننده با یکی از شرکت های دارای گرید وارد مذاکره شده و فرم مربوط به غرفه سازی را تکمیل و به همراه پلان غرفه برای آن شرکت ارسال نماید. مرحله بعدی ارائه طرح توسط شرکت غرفه ساز با توجه به اطلاعات مندرج در فرم می باشد. در صورت تایید طرح و توافق طرفین، قرارداد منعقد و پس از اخذ مجوز از ستاد مربوطه مراحل ساخت انجام می شود. در این نوع غرفه سازی عمدتا تجهیزات مربوط به غرفه از قبیل مبل، میز، صندلی و غیره در طرح منظور و توسط شرکت غرفه ساز تامین می گردد.

گرید غرفه سازی چیست؟

در طول سال ها اشخاص و شرکت های مختلفی با حضور در نمایشگاه و یا مراجعه به شرکت هایی که قصد شرکت در نمایشگاه را داشتند موفق به عقد قرارداد جهت غرفه سازی شدند.

با توجه به این که تعداد کثیری از افراد مذکور نه تنها امکاناتی در زمینه غرفه سازی نداشتند بلکه دانش این کار را هم نداشتند لذا مشکلات زیادی را برای مجموعه نمایشگاه و همچنین مشارکت کنندگان از قبیل آماده نشدن غرفه در زمان مقرر، عدم رعایت استانداردهای موجود ، تفاوت طرح و اجرا و غیره … ایجاد نموده اند.

از اینرو مدیریت نمایشگاه وارد عمل شده و با ایجاد انجمن غرفه سازان کار ساماندهی این شرکت ها را آغاز نمود. این شرکت ها با توجه به امکانات موجود از قبیل شرکت ، کارگاه ، پرسنل مجرب ، تعداد پرسنل و غیره به ۵ گروه تقسیم شده که هر گروه با توجه به گرید دریافتی اقدام به غرفه سازی نماید. با این تدبیر تنها شرکت ها ی بزرگ و با سابقه توانایی ساخت غرفه در حجم بالا را دارا هستند.

 

جدول گرید و متراژ قابل ساخت توسط شرکت غرفه ساز

پیمانکاران رتبه A : حداکثر ۷ غرفه بصورت همزمان تا سقف متراژ۲۰۰۰ متر مربع
پیمانکاران رتبه B : حداکثر ۵ غرفه بصورت همزمان تا سقف متراژ ۱۲۰۰ مترمربع
پیمانکاران رتبه C : حداکثر۴ غرفه بصورت همزمان تا سقف متراژ ۶۰۰ مترمربع
پیمانکاران رتبه D : حداکثر۳ غرفه بصورت همزمان تا سقف متراژ ۲۰۰ مترمربع
پیمانکاران رتبه E : حداکثر۲ غرفه بصورت همزمان تا سقف متراژ ۱۰۰ مترمربع

منابع:

www.raykasazan.com

www.ghorfeco.com

ghorfesazan.persianblog.ir

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن