اتیکت یا لیبل محصول چیست؟

اتیکت، برچسب یا لیبل، تکه ای از کاغذ، پلیمر، پارچه، فلز یا دیگر مواد است که به یک بسته بندی یا شیء می چسبد و روی آن ممکن است یک راهنما، اطلاعاتی در مورد محصول، نشانی ها و … درج شده باشد.

در این مقاله به بررسی نکات و لزوم استفاده از اتیکت در محصولی مانند فرش می پردازیم:

خرید فرش امری جدا ناپذیر برای خانواده ها خواهد بود. اگر خرید و انتخاب فرش با آگاهی همراه باشد بسیار لذت بخش می باشد. از این رو توصیه می شود هنگام خرید فرش های ماشینی مواردی را که به خرید بهتر کمک می کند شناسایی و مورد استفاده قرار دهید. مواردی مانند انتخاب طرح و نقشه مناسب فرش، شناسایی صحیح شانه و تراکم فرش، تمیز فرش های اصل از فرش های تقلبی و بی کیفیت، بهترین روش خرید فرش، بهترین مکان برای خرید فرش و … از موضوعات مهم در امر خرید فرش های ماشینی هستند.
از موارد مهم و نگران کننده برای خریداران آن است که گاها دیده شده متاسفانه فروشندگان فرش اطلاعات غلطی در مورد ویژگی های مهم فرش های ماشینی به خریداران داده اند. برای مثال در مورد ویژگی های جنس فرش، شانه و تراکم، تعداد رنگ بکار رفته و …. مشتریان را نادرست راهنمایی کرده اند. این عدم صداقت ممکن است از روی نا آگاهی یا از عمد و برای فروش بیشتر باشد.
این موضوع عمدتا زمانی اهمیت می یابد که مشتری در بازار به دنبال خرید فرش ماشینی با مشخصات معین شامل الیاف درجه یک، رنگ زمینه خاص و … باشد. راه کارهایی برای شناخت بهتر و انتخاب درست وجود دارد. برای مثال مشتری می تواند قبل از رفتن به فروشگاه ویژگی های ظاهری فرش مورد نظر خود را بشناسد. برای مثال الیاف اکرولیک هیت ست در زیر دست به راحتی سر خورده در حالی که الیاف پلی استر بصورت دانه دانه و زبر حس می شوند. یا می تواند به درخشندگی و یا براق بودن رنگ الیاف دقت نماید.
روش دیگر مراجعه به اطلاعات پشت فرش یا همان اتیکت، لیبل یا برچسب پشت فرش است که از بدو تولید و از کارخانه با فرش همراه هستند. اطلاعاتی که برای مشتریان تعیین کننده بوده و در اصطلاح به اطلاعات شناسنامه ای فرش معروف است. این اطلاعات در اتیکتی چاپ شده و بر پشت فرش نصب یا اتو می شوند. بهترین آنالیز و بهترین منبع دریافت اطلاعات اساسی در مورد فرش های ماشینی همان اتیکت ست که بر پشت فرش نصب می شود.
توجه به این اتیکت ما را از اجبار اعتماد به اطلاعات فروشنده بی نیاز می کند. خریداران می توانند به راحتی با آنالیز و بررسی مشخصات اتیکت دست به خریدی مناسب و با کیفیت بزنند. کافی ست قبل از رفتن به فروشگاه مشخص نمایند که دقیقا به چه محصولی با چه ویژگی هایی نیاز دارند. تعیین محصول مورد نیاز از طرق مختلف شامل مراجعه به اصول صحیح زیبایی شناسی، تعیین موقعیت مکانی که قرار است فرش در آن قسمت پهن شود و مواردی از این دست امکان پذیر است.
در این مقاله به دنبال بیان نحوه آنالیز و بررسی مشخصات پشت فرش یا اتیکت فرش یا لیبل پشت فرش می باشد. همچنین در ادامه خواهیم دید که چطور می توان با آنالیز و بررسی مشخصات پشت فرش یا اتیکت فرش اصیل بودن یا تقلبی بودن فرش را شناسایی نمود.

مشخصات پشت فرش یا اتیکت فرش چیست؟
فرش های ماشینی دارای اتیکتی به نام شناسنامه هستند. شناسنامه برچسبی است مثلثی شکل یا مستطیل شکل که بر پشت فرش چسبیده است. اطلاعات مهمی در این اتیکت وجود دارد که برای خریداران حائز اهمیت بوده و موجب شناسایی بهتر فرش خواهد شد. اگر قصد خرید فرش ماشینی را دارید، هنگام خرید به برچسب پشت فرش یا همان اتیکت فرش توجه نمایید و اطلاعاتی شامل:

جنس فرش: در شناسنامه ذکر شده است که سه نوع نخ خاب و تار و شود از چه جنسی هستند. برای مثال در شناسنامه یا اتیکت محصولات موجود در فروشگاه های فرش ذکر شده است که جنس نخ خاب از اکرولیک هیت ست شده، جنس نخ تار و شود هم از جنس نخ پلی استر و پنبه هستند.

شانه و تراکم فرش: تشخیص فرش های ۱۲۰۰ شانه از فرش های ۷۰۰ شانه امر ساده ای ست اما عمدتا افراد غیر متخصص در شناسایی فرش های ۱۲۰۰ فروشگاه های فرش با فرش های ۱۰۰۰ شانه یا فرش های ۱۵۰۰ شانه فروشگاه دچار اشتباه می شوند. ظرافت بافت فرش ها با شانه و تراکم بالا به حدی ست که نمی توان به راحتی و از روی ظاهر قضاوت کرد. برای شناسایی شانه و تراکم یا تعداد گره طولی و عرضی آنالیز و بررسی مشخصات پشت فرش یا اتیکت فرش کارامد خواهد بود.

رنگ زمینه فرش: شاید این مورد را در خرید های فیزیکی بی دلیل و غیر کاربردی بدانید اما علاوه بر کاربردی بودن آن ها در خرید های اینترنتی فرش تصور نمایید که چقدر معرفی رنگ حتی رنگ زمینه در اتیکت فرش در فروشگاه هایی که نور خاص دارند کار گذار خواهد بود. علاوه بر رنگ اصلی زمینه فرش، تعداد رنگ های بکار رفته در فرش هم دیگر موردی است که در آنالیز و بررسی مشخصات پشت فرش یا اتیکت فرش مشخص می شود. دانستن تعداد رنگ زمینه از نظر زیبایی شناسی بسیار مهم و تعیین کننده خواهد بود . برای مثال انتخاب فرش های ماشینی با تعداد رنگ زمینه بالا برای خانه های شلوغ ، فضاهای کوچک و یا اتاق های پر وسیله مناسب نخواهد بود. از طرف دیگر برای این مکان ها فرش هایی مناسب هستند که در عین داشتن زیبایی خلوت بوده و فضای خانه را آرام نشان دهند. همچنین مواردی مانند برند و کارخانه تولید کننده به همراه لوگو شرکت بر پشت فرش و روی برچسب مدنظر به چاپ می رسد.

اصل یا تقلبی بودن فرش با آنالیز اتیکت فرش:
علاوه بر آنکه ویژگی های فنی و ظاهری فرش با توجه به آنالیز و بررسی مشخصات پشت فرش یا اتیکت فرش مناسب انتخاب خواهند شد، می توان از برچسب برای تشخیص اصالت یا تقلبی بودن کمک گرفت. اگر هر نوع خط خوردگی، مخدوش شدگی، پارگی و آسیب هایی از این دست بر برچسب یا اتیکت فرش مشاهده شود، باید به اصالت محصول شک نمود و این آسیب را نمادی از تقلبی بودن قلمداد کرد.
در فرش های اصلی که اتیکت یا شناسنامه در کارخانه بر روی فرش نصب می شود، اتیکت کاملا سالم بوده و جالب آنکه جنس اتیکت طوری ست که به راحتی پاره نمی شود . پس توجیه ضربه خودرن در حمل و نقل و پاره شدن اتیکت قابل قبول نخواهد بود.

نکاتی که در اتیکت فرش باید دقت شود:  

یکی از مواردی که نیاز است در اتیکت به آن توجه شود، نوع طراحی است، طراحی اتیکت از استانداردهای خاصی در ایران پیروی می کند و مواردی طبق قوانین نیاز است در طراحی لحاظ شود. از جمله:

  • درج علامت استاندارد و شماره استاندارد ملی
  • آدرس و تلفن تماس شرکت
  • نام ثبتی شرکت در روی اتیکت درج شود.
  • شماره ثبت حتما در زیر نام شرکت درج شود.
  • اطلاعات و مشخصات محصول که روی اتیکت درج می شود دقیقا با مشخصات محصول تطابق داشته باشد.
  • علامت و یا نشانی که به نام شرکت ثبت نشده است، نباید روی اتیکت درج شود.
  • علامت مخصوص که مربوط به “ساخت ایران” هستند.
  • گارانتی شرکت
  • راهنمای علائم بین المللی نگهداری از فرش

همچنین در اتیکت فرش نکاتی در روی تیکت مشخص می شود که به شما برای انتخاب بهتر کمک می کنند. این نکات شامل:
۱- نام، برند و لوگو شرکت بدون هیچ پسوند و یا پیشوندی بر اتیکت به چاپ رسیده است. دقت نمایید که یکی از روش های تقلب اضافه کردن پیشوند و پسوند به برند شرکت است.
۲- مشخصات فرش ها بدون هیچ کم و زیادی بر برچسب به چاپ رسیده است.
۳- طرح و نقشه محصولات به وضوح بر روی اتیکت قابل شناسایی است.
۴- بارکد فرش های خریداری شده در اتیکت فرش مشخص است.
۵- در آنالیز و بررسی مشخصات پشت فرش یا اتیکت فرش با استاندارد های دریافتی آشنا خواهیم شد. در قسمتی از اتیکت شاهد آن هستیم که نشان های استاندارد و ایزو و انجمن صنایع نشان هایی به کارخانه فرش اعطا کرده اند.
۶- آدرس و شماره تماس کارخانه و مرکز پخش فرش کاشان در آنالیز و بررسی مشخصات پشت فرش یا اتیکت فرش موردی دیگری ست که مهم تلقی می شود.
و ….
اگر فرش را بصورت اینترنتی خریداری می نمایید نیاز چندانی به برچسب یا اتیکت نخواهد بود چون در هنگام خرید تمامی اطلاعات موجود در اتیکت در قسمت معرفی محصول برای خریداران نمایش داده می شود و اصالت فرش قطعی خواهد بود اما در خرید های فیزیکی قطعا به اتیکت یا همان برچسب مستطیلی یا مثلثی دقت نمایید.

انتخاب اتیکت مناسب و طراحی دقیق اتیکت از ملزومات هر محصول به شمار می رود. کانون آگهی و تبلیغات آریا تدبیر با تجربه ای چند ساله، در خدمت شما عزیزان برای طراحی و چاپ اتیکت طبق قوانین و استانداردهای ایران و خارج از ایران می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

منبع با تلخیص:  وب سایت کانون آگهی و تبلیغات آریا تدبیر و www.farshkashanco.ir

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن