چه مواردی در ارائه پاورپوینت ما در جلسه فروش باید گنجانده شود؟

اگر بخواهید در حوزه فروش فعالیت کنید، خصوصا فروش محصولات تخصصی به صنایع یا سازمان‌های بزرگ، مطمئنا نیاز به استفاده از ابزار پاورپوینت برای ارائه توضیحات و معرفی محصولات و خدمات مورد نظر خود داشته و دارید.

پاورپوینت می تواند روشی فوق العاده برای تفهیم اطلاعات یا روشی سریع برای به خواب فرو بردن شرکت کنندگان در حالی که بر روی صندلی های خود نشسته اند، باشد. نتایج حاصل از استفاده از این ابزار به شدت بستگی به کیفیت استفاده ارائه کننده و سخنران از قوانینی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنم:

۱- اسلاید های پاورپوینت را شلوغ نکنید.

هر اسلاید پاورپوینت تنها باید یک یا دو مفهوم  را به مخاطب تفهیم کند. هرگز سعی نکنید یک اسلاید شما شامل حداقل ۶ نکته یا مورد فهرست وار، یک نمودار و یک جمله از یک شخص معروف شود. در عوض، سعی کنید تمامی این مطالب را در چند اسلاید مختلف و بصورت متوالی بیان کنید. هر قدر که هر یک از اسلایدهای شما شامل در هم ریختگی کمتری باشد، درک و فهم آن برای مخاطبین شما به مراتب آسان تر خواهد بود.

۲- بطور موثر و اثربخش از تصویر استفاده کنید.

اگر ارائه شما شامل خواندن از روی اسلایدها بصورت کلمه به کلمه می شود، خیلی راحت می‌توانید ارائه خود را کنار گذاشته و نسخه کاغذی مطالب خود را برای مطالعه بیشتر و با تمرکز به خواننده ارائه کنید. پس بجای قرار دادن کلمه به کلمه مطالب خود بر روی اسلایدها، از تصاویر مرتبط استفاده کرده و توضیحی کلامی ارائه کنید. در اینجا منظور از تصاویر نمودار و … هم هست.

۳- بازخورد مخاطب را اندازه گیری کنید.

همزمان با ارائه خود، توجه ویژه ای به زبان بدن مخاطبین و شنونده های خود داشته باشید و سرعت ارائه خود را با آن تنظیم کنید. به عنوان مثال، اگر بعد از اشاره کردن به یک نکته مهم، احساس کردید که گیج شده اند یا شک و شبهه ای دارند، قدری صبر کنید و بپرسید که آیا شخصی سوالی دارد؟ این کار به شما این فرصت را می دهد تا هرگونه اعتراض را از بین برده و موضوع را برای مخاطب کاملا شفاف کنید. با اداره کردن این موضوعات در طی ارائه خود، به راحتی می توانید مخاطب را متمرکز بر نکته و بخش اصلی بعدی ارائه خود نگاه دارید و از تلف شدن وقت بر روی یک بخش اجتناب کنید.

۴- از داستان استفاده کنید.

حداقل از یک داستان در فرایند ارائه خود استفاده کنید. این داستان می تواند شهادت یک مشتری بر کیفیت محصول شما یا هر چیزی مرتبط با محصول و اثرگذار در پیشبرد فرایند ارائه و فروش شما باشد. داستان ها موجب می شوند تا شنوندگان بهتر و بیشتر به سخنان شما گوش فرا دهند، چرا که عموما موجب می شود تا خودشان را در شرایط حاکم بر داستان تصور کنند. یک داستان عموما بسیار اثربخش تر از فهرستی از منافع حاصل از محصول در فرایند ارائه شما می‌باشد.

۵- احساسی، و نه منطقی، ارائه کنید.

احساس خیلی قانع کننده تر از منطق در جلسات فروش و ارائه موثر واقع می شود. اگر دلایل منطقی مبنی بر چرایی لزوم خرید مشتری بالقوه از محصول خودتان را بیان کنید، او هم ممکن است دلایلی منطقی برای عدم خرید خود ابراز کند. اما اگر موجب تحریک یک پاسخ احساسی شوید، موجب مهار شدن شک درونی وی می شوید.

۶- شخصی سازی کنید.

پیش از رسیدن به زمان موعود برای ارائه خود، تحقیقاتی مختلفی در رابطه با مشتری بالقوه خود داشته باشید، و نتایج این تحقیقات را در اسلایدهای ارائه خود بگنجانید. این کار می تواند حتی به سادگی قرار دادن تصویری از دفتر کار آنها در بین اسلایدهای شما (خصوصا اولین اسلاید) یا به پیچیدگی استخراج اطلاعاتی از آخرین گزارش سالانه آنها و ارتباط دادن آن به چگونگی موثر واقع شدن محصول شما در میزان عملکرد آنها باشد.

۷- برای هر بحرانی آمادگی داشته باشید.

همیشه خوشبین باشید، اما برای بدترین شرایط آمادگی داشته باشید. برای این احتمال آمادگی داشته باشید که مثلا هیچ پریز برقی در اتاق وجود نداشته باشد، کامپیوتر شما از کار بیفتد، ویدئو پروژکتور از کار بیفتد یا … . کپی اسلایدهای خود را همراه بیاورید، کپی به تعداد شرکت کنندگان در جلسه باید به همراه خود داشته باشید. سپس اگر هر چیز ممکنی با مشکل مواجه شد، همچنان قادر به ارائه خود خواهید بود و حضار هم می توانند به راحتی صحبت های شما را دنبال کنند.

۸- برای مطلب مورد ارائه، آمادگی داشته باشید.

یک نوشته کوچک با خودتان به همراه داشته باشید که کلمه به کلمه ارائه شما در آن یادداشت شده باشد و حتی پاسخ های ممکن به سوالات یا اعتراض های احتمالی مخاطبین را هم در خود جای داده باشد. هر زمان که با سوال یا اعتراضی از طرف مخاطب روبرو شدید که قادر به پاسخ دادن آن نبودید، سریع آن را یادداشت کنید (حتما باید چند قلم و یادداشت برای این منظور همراه داشته باشید) و آنها را به آن نوشته همراه خودتان برای استفاده در نوبت بعدی اضافه کنید.

۹- اصیل و واقعی (عینی) باشید.

هیچ چیزی را که شخصا به آن اعتقادی ندارید، در ارائه خود قرار ندهید. اگر از شرکت مورد نظر تعریف و تمجید می کنید، واقعیت این امر چه بخواهید یا نه، در تن صدا و حرکت های بدن شما بازتاب خواهد داشت و به راحتی می تواند نابود کننده ارائه شما باشد. ار طرف دیگر، صداقت و بی ریایی شما بسیار بیشتر از کلماتی که به زبان می آورید، می تواند اقناع کننده مخاطب شما باشد.

منبع: www.ibazaryabi.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن