اینفلوئنسرها در شبکههای اجتماعی
تا اینجای کار سعی کردیم تعریف کلی از مفهوم اینفلوئنسرمارکتینگ و اینفلوئنسر داشته باشیم در این بخش بیشتر بر چیزی که امروز همه از آن صحبت میکنند و بیشتر کمپینهای اینفلوئنسرمارکتینگ حول آن اجرا میشود میپردازیم.
اینفلوئنسرها در شبکههای اجتماعی با تولید محتوا در حوزهای مشخص که در آن تخصص و دانش دارند مخاطبانی که پیگیر و علاقهمند به آن حوزه هستند را به خود جذب میکنند.
در شبکههای اجتماعی میتوان اینفلوئنسرها را به چند دستهی کلی تقسیم کرد:
- سلبریتیها
- افراد متخصص و رهبران افکار
- بلاگرها و تولید کنندگان محتوا
- میکرو اینفلوئنسرها
سلبریتی ها
قدرت نفوذ سلبریتیها بر مردم و تاثیر فوق العاده آنها در افزیش آگاهی از برند و فروش محصولات امروز برای همه روشن است و بسیاری از برندهای دنیا از قدرت تاثیرگذاری سلبریتی ها در کمپینهای بازاریابی خود استفاده میکنند، اگر چه تاثیرگذاری سلبریتیها فقط به شبکههای اجتماعی محدود نمیشود اما امروز محبوبترین و پرطرفدارترین صفحات به سلبریتیها تعلق دارد و پیشنهادات و صحبتهای آنها بیش از هرچیز در فضای مجازی مورد توجه قرار میگیرد.
بزرگترین چالش در به کارگیری این دسته از اینفلوئنسرها تعداد کم آنهاست، هر سلبریتی حاضر به فعالیت در کمپینهای بازاریابی نیست و اگر هم باشد به احتمال زیاد هزینهی بسیار زیادی به همراه خواهد داشت.
از طرفی دیگر، همانطور که پیشتر گفتیم، اینفلوئنسرهایی که محصول یا برندی را Promote میکنند تا مدتی بعد نمیتوانند سراغ برندی دیگر برود چرا که از اعتبار و قدرت تاثیرگذاریشان کاسته میشود.
از دیگر چالشهای فعالیت سلبریتیها به عنوان اینفلوئنسر تاثیر معکوسی است که ممکن است در خرید یک کالا داشته باشند، مثلا ممکن است جاستین بیبر تاثیرگذاری و محبوبیت بسیار زیادی در میان افراد نوجوان و جوان داشته باشد اما قطعا اگر کرم ضد آکنه را تبلیغ کند دیگر کسی سراغ آن محصول نخواهد رفت.
افراد متخصص و رهبران افکار
افراد صاحب تخصص و رهبران افکار به دلیل دانش، صلاحیت و جایگاهای که دارند مورد احترام و اعتماد هستند اما بیشتر این اعتبار از جایگاه آنها (جایی که در آن مشغول به کار هستند) ناشی میشود، به عنوان مثال یک روزنامهنگار شاید در موضوعی که مینویسد متخصص نباشد اما به دلیل این که در روزنامهی مطرح کار میکند حرفش بیش از دیگران اعتبار دارد.
این فراد متخصص و رهبران افکار شامل گروههای زیر میشوند:
- روزنامهنگارها
- چهرههای دانشگاهی و نویسندگان
- کارشناسان صنایع مختلف
حتی بلاگرها و تولیدکنندگان محتوا در شبکههای اجتماعی که در گروهی دیگر از اینفلوئنسرها جای میگیرند، از رهبران افکار تاثیر میپذیرند به خاطر همین ارجاع دادن به رهبران افکار در پستهای بلاگ بسیار رایج است.
بلاگرها و تولید کنندگان محتوا
بلاگهای تخصصی متعددی در زمینههای مختلف مثل ورزش و سلامتی، زیبایی، خودرو، تکنولوژی و حتی مارکتینگ وجود دارد که از تاثیرگذاری بالایی برخوردارند و مخاطبان این بلاگها برای محتوا و به خصوص نویسندگان آن ارزش بسیاری زیادی قائل هستند.
اینفلوئنسرمارکتینگ از طریق بلاگرها به روشهای مختلفی انجام میشود که معمولترین آن ارائهی محصول به بلاگر است تا بعد از مصرف آن نقد و بررسی راجع به آن بنویسند و نگاهی مثبت در مخاطب نسبت به برند ایجاد کنند. روش دیگر، روش اسپانسری است که در این حالت میتوانید کنترل زیادی روی محتوای نویسنده داشته باشید و حتی لینک وبسایت خود را در پست بلاگ درج کنید، این روش در میان تولیدکنندگان محتوا در شبکههای اجتماعی (اینستاگرام، یوتوب و…) رایج تر است.
میکرو اینفلوئنسرها
میکرو اینفلوئنسرها افرادی هستند که در زمینهای خاص به طور مرتب در شبکههای اجتماعی به تولید محتوا میپردازند آنها نه شبیه سلبریتیها هستند و نه اینفلوئنسرهای مشهور، چهرههای ناآشنایی دارند و اغلب فقط در حوزهای که در آن مشغول به فعالیت هستند شناخته میشوند. تعداد دنبالکنندگان این افراد بسیار کمتر از اینفلوئنسرهای دیگر است اما از قدرت تاثیرگذاری بالایی در مخاطبان برخوردار هستند.
منبع: modir.tv