بهینه سازی نرخ تبدیل چیست؟

وقتی از بازاریابی اینترنتی حرف می‌زنیم، معمولاً به این معناست که شما دو راه برای کسب درآمد پیش رو دارید. یا می‌توانید ترافیک بیشتری به وب‌سایت خود بکشانید تا فروش بیشتری داشته باشید یا اینکه کارایی و عملکرد وب‌سایت خود را به نحوی بهبود بخشید که از همان ترافیک فعلی خود درآمدِ بیشتری کسب کنید. بهینه سازی نرخ تبدیل یا Conversion Rate Optimization که در این سری مقالات قصد معرفی‌اش را داریم، دقیقاً بر راه دوم تمرکز دارد.

در بهینه سازی نرخ تبدیل (یا به شکل مخفف CRO)، شما قیف فروش و‌ب‌سایت‌تان را ارزیابی و تحلیل می‌کنید تا بتوانید روش‌های بهبود سایت خود را شناسایی کنید. به این ترتیب، درصد بالاتری از بازدیدکنندگان خود را به ثبت‌نام یا خرید محصول خود ترغیب کنید. سپس یک فرضیه را مطرح کرده و آن را تست می‌کنید و بعد از آن، نسخه‌ی جدیدی از یک صفحه وب‌سایت یا یک صفحه فرود را ایجاد می‌کنید تا آن را با نسخه‌ی فعلی خود مقایسه کنید.

از این مقایسه خواهید فهمید که کدام نسخه برای جذب بازدیدکننده و ترغیب آنها به خرید موثرتر است. در پایان نیز نسخه‌ای که درصد بالاتری از کاربران را به خرید یا ثبت‌نام ترغیب کرده ‌است، پیاده‌سازی می‌کنید.

اگر فروش محصولات شما به وب‌سایت و بازاریابی اینترنتی وابسته است، حتماً بارها عبارت نرخ تبدیل یا Conversion Rate را به گوش‌تان خورده است و شاید در منابع مختلف مطالعه کرده باشید که با افزایش نرخ تبدیل می‌‎توانید درآمد خود را افرایش دهید. اما ممکن است این مسئله قدری برایتان گنگ باشد، یا اصلاً چیزی درباره آن ندانید. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم با این مقاله و مقاله‌های بعدی ما همراه باشید، تا به درستی با مفهوم نرخ تبدیل و روش‌های بهینه‌سازی آن آشنا شوید.

نرخ تبدیل یا Conversion Rate چیست؟

منظور از نرخ تبدیل این است که وقتی کاربری از وب‌سایت شما بازدید می‌کند، همان اقدامی را انجام دهد که شما از او می‌خواهید. این هدف‌گذاری می‌تواند برای هر وبسایتی متفاوت باشد. مثلاً در یک وب‌سایت، شما از بازدیدکنندگان می‌خواهید در خبرنامه ایمیلی عضو شوند، یا در وب‌سایت شما اکانت بسازند. شاید این اقدام در وب‌سایتی دیگر به منزله خرید، دانلود اپلیکیشن یا اقدامی کاملاً متفاوت باشد. مهم این است که برای هر صفحه از سایت خود، هدفی را تعیین کنید و از کاربران بخواهید بسته به آن هدف، کار خاصی را انجام دهند.

کاری که شما از بازدیدکنندگان می‌خواهید انجام دهند، همان معیاری است که باید اندازه‌گیری کنید و بهبود ببخشید. در واقع، نرخ تبدیل کاربر به مشتری تحلیل و بررسی رفتار بازدیدکنندگان برای بهبود عملکرد سایت است. اصلاً بگذارید ساده‌تر بگوییم، بهینه‌سازی نرخ تبدیل یعنی فهمیدن جواب این سوال که چرا بازدیدکنندگان ما اقدام مطلوب ما را انجام نمی‌دهند و چگونه می‌توان آنها را به انجام رفتاری خاص ترغیب نمود؟

 به طور کلی بهینه‌سازی نرخ تبدیل شامل موارد زیر می‌شود:

  • رویکردی ساختارمند و سیستماتیک برای بهبود عملکرد وب‌سایت است.
  • نرخ تبدیل، بر اساس بازخوردهای مخاطبان و آنالیزها تعیین می‌شود.
  • نرخ تبدیل با توجه به اهداف و نیازهای خاص وب‌سایت شما سنجیده می‌شود.
  • در نرخ تبدیل، شما سعی می‌کنید از ترافیک فعلی وب‌سایت نهایت استفاده را ببرید.

لازم است این نکته را نیز یادآوری کنیم که:

نرخ تبدیل موارد زیر را شامل نمی‌شود:

  • حدس و گمان‌هایی که به هیچ آماری مستند نیستند.
  • خواسته‌ها و نظرات مدیر وب‌سایت یا مدیرعامل فروشگاه. فراموش نکنید که سلایق شخصی نباید بر آمار و تجزیه و تحلیل ترجیح داده شود.
  • افزایش تعداد بازدیدکنندگان در افزایش نرخ تبدیل تأثیر ندارد، مهم‌ترین مسئله میزان مشارکت بازدیدکنندگان و کیفیت مطلوب مشارکت است.

منبع: www.novin.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن