داستان برند مایکروسافت

مایکروسافت یکی از معدود برندهایی بود که نه تنها در حوزه‌ی بیزینس خود موفق عمل کرد، بلکه به جرات می‌توان گفت که دنیا را وارد عصر تازه‌ای کرد. در اینفوگرافی داستان برند مایکروسافت به گذشته برمیگردیم تا ببینیم از کجا و چگونه این غول بزرگ سیلیکون ولی خلق شد و توسعه پیدا کرد!

داستان از سال ۱۹۷۳ شروع می شود، درست زمانی که گیتس در دانشگاه هاروارد،یک نسخه از زبان BASIC برای کامپیوتر MITS Altair طراحی کرد، سامانه‌های تله میتری (MITS) به نام آتاری ۸۸۰۰، از شرکت میکرو تولید شد، پل آلن (دوست دوران کودکی گیتس)، متوجه شد که آن‌ها می‌توانند برای آتاری ۸۸۰۰،  Basic بسازند و در نتیجه آنها به استخدام شرکت میکرو درآمدند.

  • سال ۱۹۷۵ پس از دو سال تجربه، بیل گیتس به همراه پل آلن، شرکت کوچکی به نام Microsoft با شعار “در هر خانه یک کامپیوتر” را تاسیس کردند.
  • در سال ۱۹۷۹ با بالا رفتن فروش، مایکروسافت، دفتر بین المللی اش رادر ژاپن تاسیس کرد و دفتر مرکزی به واشنگتن انتقال یافت.
  • سال ۱۹۸۰ مایکروسافت با ارائه‌ی سیستم عامل زنیکس وارد بازار سیستم عامل شد و بعد با ارائه ی MS-DOS بازار را به لرزه درآورد.
  • در اواخر سال ۱۹۸۰ در بحبوحه‌ی رقابت بازار کامپیوترهای شخصی، شرکت IBM کامپیوترهای PC را عرضه کرد و ساخت سیستم عامل آن را مایکروسافت بر عهده گرفت.
  • MS-DOS بر روی کامپیوترهای شخصی IBM جای گرفتند و IBM درصدی از فروش خود را به مایکروسافت اختصاص داد.
  • در سال ۱۹۹۰ مایکروسافت مجموعه‌ی نرم‌افزاری Microsoft Office را همزمان بـا Windows 3.0 ارائه کرد. مجموعه Microsoft Office به خاطر رابط کاربری خوبی که داشت، بردی بزرگ برای مایکروسافت بود.
  • طی دهه ۸۰ میلادی مایکروسافت با درآمد بالایی که از فروش سیستم‌های عامل به دست آورده بود ۲۱۰ شرکت را خریداری کرد.

انقلاب ۹۵

در سال ۱۹۹۵ با ارائه‌ی ویندوز ۹۵ ،مایکروسافت پایش را از بازار نرم‌افزارهای کامپیوتری فراتر گذاشت. اگر تا پیش از ویندوز ۹۵، مایکروسافت یک شرکت تجارت محور قلمداد می‌شد، بعد از آن به یک شرکت مشتری محور بدل شد. پا گذاشتن به عرصه‌ی اینترنت و رسانه، مایکروسافت را روز به روز به انحصار طلبی نزدیک‌تر می‌کرد. در نتیجه تهدیدی جدی برای شرکای رقیب و حتی دولت‌ها محسوب می‌شد.

سال ۱۹۹۵، بیل گیتس تصمیم گرفت مایکروسافت را وارد دنیای اینترنت کند، در نتیجه MSN به عنوان یک سرویس آنلاین تاسیس شد. که بعد با همکاری NBC ایستگاه کابلی خبری MSNBC و مجله آنلاین «Slate»، رسانه‌ی مایکروسافت گسترش پیدا کرد.

مایکروسافت متهم شد!

در سال ۱۹۹۷ درست زمانی که مایکروسافت Internet Explorer را هم زمان با ویندوز به بازار ارائه کرد. به اتهام انحصار طلبی، بـه دادگاه‌های ایالات متحده فراخوانده شد و در پرونده‌ی دادگاهش شکست خورد، سه سال بعد، حکم نهایی دادگاه بر این شد که مایکروسافت به دو شرکت تقسیم شود. که بعدها بخشی از آن اجرا شد.

در ابتدای قرن ۲۱

در سال ۲۰۰۱، مایکروسافت که هدف تجاری و خانگی را نشانه رفته بود، با سونی و نینتندو در بازی‌های کامپیوتری وارد رقابت شد و Xbox را به بازار عرضه کرد.

درست همزمان با ارائه‌ی دستگاه Xbox به بازار، مایکروسافت ویندوز xp را به بازار عرضه کرد و جنجالی دیگر به پا کرد.

اتهام در اتحادیه اروپا

در سال ۲۰۰۴، به خاطر شکایت اتحادیه‌ی اروپا، مایکروسافت به پرداخت ۶۱۳ میلیون دلار جریمه محکوم شد و متعهد شد؛ که توافقات قطعی خود با دیگر رقبا را افشا کند. علاوه بر این مایکروسافت مجبور شد تا Media player را از ویندوز حذف کند و نسخه‌ی دیگری از آن را ارائه دهد.

چالش‌های بازار Game

تا سال ۲۰۰۵، Xbox در بازار فروش آمریکا در رده دوم بعد از PlayStation 2 و قبل از گیم کیوب قرار داشت و در بازار جهانی بعد از هر دو بود، مایکروسافت با فروش ۲۲ میلیون دستگاه در مقایسه با فروش بیش از  ۱۰۰میلیون PlayStation 2، ضرر سنگینی معادل ۴ میلیارد دلار متحمل شد. اما با ارائه‌ی محصول جدید (Xbox 360) یک سال زودتر از رقبای خود، بخش قابل توجهی از بازار را از آن خود کرد.

و باز هم اتحادیه اروپا

در سال ۲۰۰۷ مایکروسافت نسخه‌ی جدیدی از سیستم عامل ویندوز (Windows7) به همراه مجموعه نرم افزار Microsoft Office را روانه‌ی بازار کرد. در ژوئن همان سال، اتحادیه اروپا، برای بار دوم مایکروسافت را به اتهام نقض تعهدات خود (در دادگاه سال ۲۰۰۴) بـه مبلغ ۱.۴ میلیارد دلار جریمه کرد.

فروشگاه مایکروسافت

در سال ۲۰۰۹ مایکروسافت از اولین شعبه‌ی فروشگاه زنجیره‌ای خود در ایالت آریزونا رونمایی کرد.

در دنیای اسمارت فون‌ها

در سال ۲۰۱۰، مایکروسافت یک بار دیگر با دو رقیب قدیمی خود (Google و Apple) در بازار سیستم عامل اسمارت فون‌ها گلاویز شد و نوسازی سیستم عامل Windows Mobile را شروع کرد و Windows Phone OS را جایگزین آن نمود. در راستای استراتژی جدید شرکت مایکروسافت در بازار اسمارت فون‌ها، مایکروسافت همکاری خود را با تولیدکنندگان گوشی، مثل Nokia گسترش داد.

ائتلاف با شرکت‌های نرم افزاری

در سال ۲۰۱۱ مایکروسافت با Google, HP Networking, Yahoo, Verizon, Deutsche Telekom و ۱۷ شرکت دیگر، سازمان تجاری Open Networking Foundation را به منظور گسترش و ترویج شبکه‌ی ارتباطی نرم‌افزاری بنیانگذاری کرد.

بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به دنبال برنامه‌ی توسعه‌ی سیستم عامل گوشی‌های هوشمند، ریبرندینگ Windows Phone آغاز شد و همزمان با آن، نسخه ی جدیدی از Windows به نام Windows 8 ارائه شد، که برای اولین بار در آن، از رابط کاربری Metro Design Language استفاده شد.

گسترش شبکه‌ی ارتباطی جهانی

در سال ۲۰۱۳ مایکروسافت و چند شرکـت دیگر (گوگل، اینتل و فیسبوک) ائتلاف A4AI را به رهبری World Wide Web به منظور گسترش شبکه‌ی اینترنت از طریق کاهش قیمت آن در سطح جهان شروع کردند.

خریداری Nokia به ارزش ۸.۲ میلیارد دلار، که پس از آن گوشی‌های نوکیا رسما به Microsoft Mobile Oy تغییر نام دادند از دیگر اتفاقات مهم سال ۲۰۱۳ برای مایکروسافت بود. شاید این اتفاق را بتوان پر سر و صداترین اتفاق داستان برند مایکروسافت دانست.

طی این اتفاق، تغییرات گسترده‌ای در ساختار سازمانی نوکیا صورت گرفت. یکی از این تغییرات اخراج ۱۸۵۰ کاگر از کارخانه‌های نوکیا بود!!

سال ۲۰۱۴، مایکروسافت شرکت Mojang AB (شرکت سازنده‌ی بازی معروف Minecraft) را به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار خریداری کرد.

در سال ۲۰۱۵ مایکروسافت محصول جدید (Microsoft Surface Hub) را به بازار عرضه کرد و نسخه‌ی جدیدی از سیستم عامل خود، یعنی ویندوز (windows10) را ارائه داد.

در سال ۲۰۱۶ مایکروسافت از ادغام بخش های PC و Xbox خبر داد و اعلام کرد که نسخه‌ی جهانی جدید ویندوز، بر بازی‌های کامپیوتری تمرکز خواهد داشت. اتفاق دیگر سال ۲۰۱۶ ، معرفی پروژه‌ی جدید Azure Information Protection بود که این امکان را به کاربران می‌داد تا همیشه از اطلاعات خود، یک بک آپ در سرورها داشته باشند.

در سال ۲۰۱۷ مایکروسافت در کنفرانس فناوری و آموزشی لندن، از سرویس جدید آموزشی مبتنی بر Cloud به نام Intune رونمایی کرد.

منبع: modir.tv

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن