نشانه های شکست یک کسب و کار کوچک

مالکان کسب و کارهای کوچک ذاتا افراد خوشبینی نسبت امور کسب و کار خودشان هستند؛ اما مسئله این است که در زمان تصمیم گیری برای یک سرمایه گذاری جدید یا توسعه کسب و کار باید همواره این را هم مد نظر داشته باشند که همواره احتمال شکست برای کسب و کار آنها وجود دارد. نشانه های شکست اغلب پیش از وارد شدن یک کسب و کار کوچک به دوره بحران خودش را نشان می دهد و فرصتی را در اختیار مدیر مالک و تیم وی قرار می دهد تا راهکاری برای بهبود وضعیت پیش از شکست کامل – و مجبور شدن به تعطیل کردن آن بیاندیشند.

کاهش فروش

موفقیت برای یک کسب و کار کوچک به معنای افزایش فروش هر ساله با یک نرخ رشد در حال افزایش می باشد. اگر نرخ فروش با سرعت قابل توجهی کاهش بیابد یا حتی بدتر از آن اگر نرخ فروش در سال های متمادی کاهش داشته باشد، این به معناست که آن کسب و کار کوچک با خطر شکست مواجه است. این وضعیت می تواند با اینجاد تغییراتی در استراتژی ها و روش های بازاریابی مورد استفاده این کسب و کار و نیز با تمرکز بر پیامی که به مشتریان برای متقاعد کردن آنها می رساند، اصلاح شود. کاهش فروش می تواند نتیجه تغییری در سلیقه و علایق مشتریان باشد یا اینکه محصولات و خدمات ارائه شده توسط آن کسب و کار کوچک در دوره افول عمر خودشان قرار گرفته اند. در هر حالت به منظور جلوگیری از شکست نهایی کسب و کار مورد نظر، مدیر مالک باید دست به تغییر آمیخته محصولات و خدمات و در برخی موارد آمیخته بازاریابی خودش به منظور ارائه آنها منطبق بر نیازها و علائق به روز شده مشتریان خود نماید.

افزایش شکایات مشتریان

افزایش قابل توجه در تعداد شکایات مطرح شده از طرف مشتریان به دلیل عدم رضایت آنها از خرید انجام شده یا خدمات بعد از فروش دریافت شده یک نشانه و هشدار زودهنگام از وجود پتانسیل مشکل در یک کسب و کار کوچک است. کاهش رضایت مشتریان می تواند به سرعت منجر به کاهش مشتریان شود. مشتریان ناراضی طبیعتا دیگر اقدام به خرید از شما نمی کنند و نیز در رابطه با تجربه منفی خود از خرید شما با دیگران هم صحبت می کنند. مدیر مالک کسب و کار و اعضای تیم و کارکنان زیر مجموعه وی می بایست دلیل اصلی عدم رضایت مشتری را پیدا کرده و تغییراتی را فرایندهای عملیاتی و اجرایی شرکت آغاز کنند.

کسری نقدینگی

اغلب کسب و کارهای کوچک بخوبی این تجربه را داشته اند که برخی از ماه های سال در کسب و کار آنها وضعیت جریان نقدینگی نسبت به برخی از ماه های دیگر بهتر است – منظور از جریان نقدینگی، پول کسب شده از محل فروش محصولات و خدمات شرکت است. یک کسب و کار کوچک ممکن است در یک ماه با حجمی کمتر از سود نسبت به ماه یا ماه های قبل مواجه شود، در حالیکه در آن ماه هزینه های بیشتری را نسبت به ماه یا ماه های مورد مقایسه قبلی متحمل شده است. کاهش نقدینگی در یک ماه را می توان با ایجاد تغییر موقتی در خطوط اعتباری کسب و کار جبران کرد. اما کسری جریان نقدینگی بصورت مستمر در ماه های مختلف نشان از وجود مسائل مهم و جدی در رابطه با یک کسب و کار دارد. اگر یک کسب و کار یا شرکت منابع ذخیره نقدینگی خود را خالی کند یا از تمام ظرفیت استقراضی خودش استفاده کند، به احتمال زیاد با شکست مواجه می شود.

از دست رفتن مشتریان کلیدی

یک کسب و کار کوچک که برای کسب بخش زیادی از درآمد خودش به تعداد اندکی از مشتریان کلیدی وابسته باشد می تواند وقتی یکی از این مشتریان کلیدی خودش را به رقیب می بازد، با مشکلی بسیار جدی مواجه شود. این موضوع می تواند یک نشانه مبنی بر این باشد که رقبا محصولات و خدمات بهتری را به بازار وارد کرده اند. مالک این کسب و کار باید به سرعت دلیل ترک مشتریان قدیمی خود را شناسایی کرده و تغییراتی را در استراتژی ها کسب و کار خودش ایجاد کند تا از ترک مشتریان بیشتر ممانعت به عمل آورد.

کاهش شدید هزینه ها

در نظر کارکنان، رقبا و فروشندگان یک شرکت، تصمیم یک مدیرعامل مبنی بر کاهش تعداد کارکنان یا نیروهای اجرایی نشانه ای از خراب شدن وضعیت مالی شرکت و وجود پتانسیل شکست کسب و کار برای آنهاست. کاهش هزینه ها تنها تا یک سطح معین و مشخص می‌تواند کارساز باشد، به بیان دیگر این رویکرد تنها یک درمان موقت برای یک نوبت کسری نقدینگی بوده و نمی تواند به عنوان راهکاری برای بازگرداندن رشد و سلامت مالی شرکت در نظر گرفته شود. به عنوان مثال، کاستن از بودجه بازاریابی در نهایت تنها منجر به از دست رفتن بیشتر سهم از بازار آن کسب و کار، کاهش فروش و افزایش شانس کسب و کار برای حذف از بازار می شود.

منبع: www.ibazaryabi.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن