کاتالوگ و بروشور

بروشور

بروشورها مجموعه اطلاعات جزئی و خاص در مورد خاصیت یک نوع محصول، فواید و عملکردهای احتمالی آن، نحوه مصرف، قیمت آن، تنوع رنگی (درصورت داشتن) و… در مجموع اطلاعاتی است که برای مصرف کننده مفید است و برای انتخاب محصول توسط مصرف کننده در آن درج می گردد.

مثلا اگر شما تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی هستید، بروشور محصولات شرکت شما می تواند به این صورت باشد: بروشور محصولات شامپو حاوی: انواع سری شامپوهای تولید شده اعم از شامپو آلئوورا (مخصوص موهای چرب ، خشک و معمولی)، شامپو سیر (مخصوص موهای چرب، خشک و معمولی)، شامپو حجم دهنده (مخصوص موهای چرب، خشک و معمولی) و… که هر یک حاوی اطلاعاتی مربوط به خواص و فواید محصول، نحوه استفاده و مدت زمان مصرف، قیمت محصول، تفاوت هر یک از محصولات با یکدیگر و … که تمامی این اطلاعات برای مصرف کننده، داده می شود تا از میان آنها یکی را بر اساس توضیحات مندرج، برگزیند.

بروشورها معمولا ارزان هستند و در اندازه های مختلف و با سلیقه شما چاپ می گردند. تیراژ آنها بالاست، زیرا قرار است که در میان مصرف کنندگان بیشماری توزیع گردد. گرم کاغذ آنها می تواند به دلخواه انتخاب شود، اما معمولا با گرم پایین چاپ می شوند تا هم ارزانتر تمام شوند هم خواندن آن ها برای مصرف کننده ساده تر باشد.

کاتالوگ

کاتالوگ به مجموعه گردآوری شده از محصولات یا خدمات ارائه شده توسط یک شرکت یا یک موسسه با ریزترین اطلاعات مورد نیاز برای فروشنده یا واسطه آن کالا یا خدمات گفته می شود.

در واقع کاتالوگ ها برای اشخاصی که رابط میان تولید کننده و مصرف کننده می باشند، تهیه می گردد. این اشخاص خریداران عمده یا کسانی هستند که نقش مثلا فروشنده یا مغازه دار، نقش واسطه میان ارائه دهنده خدمات و گیرنده خدمات مانند مثلا شرکت های مخابراتی و …را بازی می کنند. کاتالوگ ها برای معرفی کالا یا خدمات به این اشخاص یا موسسات، تهیه می گردند و حاوی اطلاعاتی هستند که تنها به درد آنها می خورد و این اطلاعات لازم نیست برای مصرف کننده معنی و مفهومی داشته باشد.

اگر شما تولید کننده یک محصول آرایشی و بهداشتی هستید، کاتالوگ شما برای داروخانه ها، مغازه دارها و یا واسطه های پخش این محصولات تهیه و طراحی می گردد و حاوی اطلاعاتی در مورد محصولات شما به صورت کلی یا جزئی است. مثلا کاتالوگ شما می تواند شامل کلیه تولیداتتان از قبیل صابون، شامپو، کرم و … باشد که آنها نیز به نوبه خود ریزتر شده و شامل انواع شامپو و انواع کرم باشد، یا می توانید کاتالوگ جداگانه های برای هر کدام از محصولات خود مثلا مجموعه شامپوها یا کرم ها، تهیه کنید. چیزی که مهم است اطلاعات داخل این کاتالوگ هاست . این اطلاعات شامل قیمت محصول، سایز محصول (احیانا اگر مهم باشد) تعداد محصول در یک کارتن، اندازه کارتن، قیمت کل کارتن (حاوی n عدد محصول)، تعداد رنگ از هر محصول در کارتن (اگر مهم باشد) و … پر واضح است که این اطلاعات برای فروشنده یا واسطه تهیه شده است و به مصرف کننده مربوط نمی شود.

طراحی و چاپ کاتالوگ ها معمولا گرانتر است و به تعداد مورد نیاز چاپ می گردند. چاپ آنها محدود است و برای تعداد خریداران و عرضه کنندگان عمده ای که شرکت شما با آنها کار می کنند، تهیه و چاپ می گردند. گرم کاغذ آنها معمولا بالای ۲۰۰ است و از کاغذهای کلفت در طراحی و چاپ آنها استفاده می شود. اندازه و سایز و تعداد برگ های آن نیز بسته به نیاز شما و سلیقه تان متفاوت می باشد و از الگوی خاصی تبعیت نمی کنند.

انواع کاتالوگ و بروشور

از نظر مدل چاپ و طراحی، سه نوع بروشور و کاتالوگ وجود دارد:

  • لت دار
  • منگنه ای
  • سیمی

نوع لت دار آن بیشترین استفاده را در طراحی بروشورها دارد. اما در طراحی کاتالوگ در سایزهای بزرگ نیز استفاده می شوند. لت دارها یا دو لت یا سه لت یا چهار لت هستند و در بعضی موارد به ۵ و ۶ و… هم می رسند.

نوع منگنه ای آن نیز بیشتر در بروشورها استفاده می شوند. کاتالوگ ها به ندرت منگنه ای هستند و بیشتر سیمی و لت دار طراحی و چاپ می گردند.

اصولا نوع سیمی کاتالوگ و بروشور به دلیل هزینه بالایی که در طراحی و چاپ دارند، کمتر استفاده می شود. انواع کمی از کاتالوگ ها به صورت سیمی چاپ می گردند.

این سه نوع از بروشور و کاتالوگ که نوشتیم انواع کاغذی آن ها بودند، اما یک نوع دیگر از کاتالوگ و بروشور وجود دارد که کمتر تولید می شود و عمومیت زیادی ندارد و آن هم کاتالوگ و بروشورهای الکترونیکی است. این نوع از کاتالوگ و بروشورها، شما را به یاد نوع الکترونیکی کارت های ویزیت که در ایران چندان رایج نیست، خواهد انداخت و به صورت یک فلش یا PDF یا فایلی که توسط رایانه خوانده میشوند تهیه می گردد و یا به صورت یک برنامه نرم افزاری برروی گوشی تلفن همراه یا رایانه شما نصب می گردد. تهیه و توزیع آن بسیار بالاست و در موارد خاص از آن استفاده می گردد.

تفاوت بروشور و کاتالوگ

کاتالوگ ها و بروشورها معمولا یکی فرض می شوند و عده کمی هستند که به تفاوت این دو از هم قائل باشند. همانطور که در مبحث تعاریف کاتالوگ و بروشور اشاره شد، کاتالوگ ها حاوی اطلاعات جامع و کامل و کلی در مورد محصولات یا خدمات یک کمپانی می باشند و برای خریدار یا توزیع کننده عمده، طراحی و چاپ می گردند. اما بروشورها حاوی اطلاعات جزئی تری از یک یا یک سری محصول هستند که برای مصرف کننده تهیه و چاپ می گردند.

بروشورها ارزانتر از کاتالوگ ها هستند و طراحی و چاپ آنها با تیراژ بالاتری نسبت به کاتالوگ ها انجام میشود. گرم کاغذ بروشورها از کاتالوگ ها کمتر است و در کاغذهای نازک تری نسبت به کاتالوگ ها چاپ می شوند.

اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، بروشورها درهر سایزی چاپ می شوند اما کاتالوگ ها با آنکه استاندارد مشخصی در این زمینه وجود ندارد ، معمولا در کاغذهای A4 و A5 چاپ می شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن