استفاده از شبکه های اجتماعی در کسب و کار: ۴ اشتباه رایج که باید از آن ها پرهیز کنید.

استفاده از شبکه های اجتماعی یا به عبارت بهتر رسانه های اجتماعی مدرن در کسب و کار پدیده ایست که همگی کم و بیش با آن آشنا هستیم. از صفحات تبلیغاتی اینستاگرام تا کانال ها و ربات های تلگرامی و یا پیام های آزار دهنده شخصی و گروهی تبلیغاتی که هرروزه با آن ها برخورد داریم. استفاده صحیح از این شبکه ها تاثیرات شگرفی در کسب و کار شما خواهد داشت و استفاده نامتعارف و یا آزار دهنده اگر حتی باعث تاثیرات منفی نشود قطعا نشانگر عدم درک صحیح شما از احترام به مخاطبان و مشتریان کسب و کارتان است.

در سال ۲۰۱۵ شبکه های اجتماعی یک بخش جدانشدنی از زندگی روزمره تقریبا تمام (۹۶٪) حرفه ای های بازاریابی است، که هم شامل استفاده تخصصی و هم شخصی از آن می شود. در یک کسب و کار، بسیار مهم است که شبکه های بازاریابی مانند رسانه های اجتماعی را انتخاب کنید که برای شما بهترین نتیجه را دارند و بازگشت سرمایه (ROI) خوبی را فراهم میکنند.

امروزه کسب و کارهای کوچک بیشتر و بیشتری رسانه های اجتماعی را به دیگر کانال های بازاریابی ترجیه میدهند تا هرچه بیشتر برند خود را معرفی کنند، فروش را افزایش دهند و شبکه حرفه خود را بزرگ کنند. راستی، آمار و ارقام خودشان با شما حرف می زنند! از ۳ میلیارد نفری که از اینترنت استفاده می کنند – یعنی ۴۵٪ از جمعیت – ۲.۱ ملیارد نفر یک حساب رسانه های اجتماعی دارند. ۱.۴ ملیارد کاربر فیسبوک و ۲۴۸ میلیون کاربر فعال توییتر با ۵۰۰ میلیون توییت روزانه وجود دارد. *
یک رقم قابل توجه دیگر: پیش بینی می شود میزان بودجه بازاریابی دیجیتالی شرکت ها در سال ۲۰۱۵ تا ۸٪ افزایش داشته باشد. **

۱. نداشتن استراتژی در رسانه های اجتماعی

بیشتر شرکت ها استفاده از رسانه های اجتماعی را بدون داشتن راهبرد یا استراتژی آغاز می کنند. مهمتر از همه، برخی از آن ها هیچ ایده ای در مورد مخاطرات موجود ندارند.

چرا این یک اشتباه است؟ بسیار ساد است، چون هر فعالیتی در رسانه های اجتماعی باید باید با یک هدف روشن همراه شود. اگر چنین است، سایر طرح های اجتماعی شما به سادگی مدیریت خواهند شد. اگر شما یک برنامه مشخص ندارید، این فعالیت ها ممکن است روشن نباشد و یا با سایر طرح ها هم سو نباشد. جذب مشترکان و بازگشت سرمایه هم ممکن است تحت تاثیر بیشتری قرار بگیرند.

پیچیده به نظر می رسد؟ نگران نباشید! در حال حاضر برنامه هایی برای ساخت استراتژی رسانه های اجتماعی وجود دارد. در مورد اهداف خود فکر کنید، سایت های رسانه اجتماعی خود را بررسی و گزینش کنید، از رقبا یاد بگیرید، یک تقویم محتوایی ایجاد کنید و در نهایت: برای اصلاح استراتژی خودتان آزمایش و آزمایش و آزمایش کنید.

۲. خرید «لایک» و عضو

در برخی سایت های رسانه اجتماعی شما می توانید «لایک» و عضو بخرید. این تکنیک یک بار به طور گسترده ای استفاده شد اما به طور فزاینده ای از آن انتقاد شده است. برخی برندها ترجیح می دهند یک «توده اجتماعی» را جذب کنند اما به خاطر داشته باشید  که «لایک» های جعلی و مشترکین پوشالی بدون شک روی نتایج شما تاثیری ندارند و فقط باعث می شوند تا پول خود را از دست بدهید. مهمتر از آن، کیفیت و تعامل اعضای شما کاهش میابد، تصویر نام تجاری شما لکه دار می شود و بازگشت سرمایه شما به سمت ۰ میل خواهد کرد. اگر شما تعامل و مشترکین بیشتری می خواهید از راه های مرسوم استفاده کنید: دهان به دهان، رقابت، مسابقه، تبلیغات و ….

۳. ارسال خیلی زیاد محتوا

ارسال محتوا یک استراتژی خوب است: باعث تعامل در حساب های شما شده و اطلاعاتی را برای مشترکان شما فراهم میکند که پذیرای آن هستند. با این حال، اگر شما بیش از حد معمول مطلب ارسال کنید، ممکن است وفاداریشان به شما خدچه دار شود. شما تنها برندی نیستید که دنبال می کنند و آن ها نمی خواهند یا وقت ندارند این حجم از اطلاعات را هضم کنند. در کوتاه مدت، با ارسال بسیار زیاد محتوا، شما خطر «هرزه نگاری» برای پیروان خود را به جان خریده اید و در نتیجه شاهد عدم اشتراک آن ها خواهید بود.

برای اجتناب از این اشتباه، یک تقویم محتوا بسازید و به آن بچسبید! مطمئن شوید که مطالب جالب و متنوع مطابق با اهداف هر سایت رسانه اجتماعی ارسال می کنید. تنها مقدار مناسبی از محتوای با کیفیت بالا برای موفقیت استراتژی رسانه های اجتماعی شما ضروری است.

۴. حذف دیدگاه های مخالف

اولین واکنش مبتدیان در سایت های رسانه اجتماعی حذف نظرات مضر است. چرا چنین شواهد منفی را باقی بگذاریم در حالی که همه آن را میبینند؟ بدون شک آن ها باعث بی اعتباری شما شده و روی تصویر نام تجاری شما تاثیر مستقیم دارند. اما دوباره فکر کنید: حذف آن ها یک اشتباه بزرگ است! با انجام این کار، تقصیر، حساسیت و عدم شفافیت خود را به همه نشان می دهید. این نظرات مخالف را به عنوان یک فرصت در نظر بگیرید: شما می توانید با راضی کردن یک مشتری ناراضی و یا حل یک مشکلی که حتی از آن آگاه نبوده اید هدایت کنید، در حالی که در یک محیط عمومی باقی می مانند. شما به همه نشان خواهید داد که حرفه ای و پاسخگو هستید. حتی بهتر: شما می توانید به این دیدگاه ها با قدری شوخ طبعی پاسخ داده و گفتگو را به نفع خود تمام کنید.

اشتباهات معمول زیاد دیگری هم وجود دارد، هر یک دارای یک راه حل است مهمترین چیز این است که شما یک استراتژی برای رسانه های اجتماعی خودتان داشته باشید و بدانید چگونه آن را اعمال میکنید. البته، این کار وقتی شما فعالیت خود را در رسانه های اجتماعی شروع میکنید یا قصد دارید یک کسب کار جدید راه اندازی کنید ممکن است شما را ساده تر به دام بیاندازد، اما همانطور که گفتیم: «از این که اشتباه کنید نترسید. فقط یک اشتباه را دو بار تکرار نکنید.»

منبع: www.ipresta.ir

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن