بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یکی از برنامه‌های بازاریابی محسوب می‌شود که بر تولید، انتشار و ترویج محتوا برای اشخاص هدف شما محوریت دارد و هدف آن، جذب مشتری‌های تازه است.

چرا کسب و کارها نیاز به یک استراتژی بازاریابی محتوا دارند؟

فرض کنیم که شما از تبلیغات کلیکی به عنوان ابزار اصلی خود برای هدایت بازار هدف به سمت کسب‌وکارتان استفاده می‌کنید. نیاز به ورودی بیشتری دارید و تصمیم می‌گیرید هزینه بیشتری بکنید. در انتهای کمپین تبلیغاتی ماهانه خود، ۱۰۰۰ نفر ورودی داشته‌اید و سه میلیون تومان خرج کرده‌اید. بدک نیست! اما برای ماه آینده چه خواهید کرد؟ هرماه باید سه میلیون هزینه متحمل شوید؛ البته اگر بخواهید به ورودی‌های خود تداوم دهید. به عبارتی دیگر، اگر دیگر پول خرج نکنید، همه این ورودی‌ها متوقف خواهند شد. از هر رویکرد تبلیغاتی دیگری استفاده کنید که مالک ابزار هدایت آن نباشید، همین داستان را خواهید داشت. حال، بیایید همه این تجارب را با تولید محتوا و وبلاگ نویسی مقایسه کنیم.

نوشته‌ای درباره خدمات خود می‌نویسید و درون آن نوشته لینکی به این خدمات قرار می‌دهید تا خوانندگان شما بتوانند به سراغ آن خدمات بروند و آن را تجربه کنند. نرخ تبدیل بیننده به ورودی در یک نوشته وبلاگ برابر با همین نرخ در زمان استفاده از تبلیغات کلیکی خواهد بود. با این اوصاف، اگر ۱۰۰ نفر در ماه اول نوشته شما را بخوانند، دو نفر سراغ خدمات شما خواهند آمد. اما کار شما بعد از نوشتن پست دیگر به‌پایان رسیده است و در طول زمان، نوشته‌ای که سال‌ها پیش آن را تدوین کرده‌اید هرماه به هدایت کردن بازار هدف به سمت خدمات شما ادامه خواهد داد. نتنها فقط آن یک نوشته، بلکه هر پستی که در مورد خدمات خود می‌نویسید چنین کارکردی خواهد داشت.

به عبارتی دیگر، برنامه‌های بازاریابی محتوا برای کسب‌وکارها جریان ورودی به‌صرفه، مقیاس‌پذیر و قابل پیش‌بینی فراهم می‌آورد که هرماه نیاز به تخصیص بودجه نخواهد داشت.

معمولاً کسب‌وکارها تماماً همه فعالیت‌های بازاریابی خود را متوقف نمی‌کنند تا همه تمرکز خود را بر روی بازاریابی تولید محتوا بگذارند. در حقیقت، اغلب برنامه‌های بازاریابی محتوا که از قبل امتحان خود را پس داده‌اند با دیگر تکنیک‌های بازاریابی ترکیب می‌شوند تا ابتکار محتوای ارائه‌شده تضمین شود. اما انگیزه اغلب شرکت‌ها برای آغاز یک برنامه بازاریابی محتوا این است که آنها نیاز به منبعی به صرفه‌تر، قابل پیش‌بینی تر و مقیاس‌پذیرتر نسب به دیگر رویکردها برای ورودی‌های خود دارند.

چگونه شروع به بازاریابی محتوا کنیم؟

شرکت‌های بسیاری خدمات بازاریابی محتوا ارائه می‌دهند که اغلب با SEO یا PR جفت شده‌اند. اگر می‌خواهید سریع وارد کار شوید و خودتان بازاریابی محتوا انجام دهید، آسان‌ترین راه وبلاگ نویسی است. احتمالاً، این کار در ابتدا برایتان دشوار خواهد بود ولی با تمرین و ممارست می‌توانید خود را بهبود بخشید.

محتوای عالی چه محتوایی است؟

هنگام گفتگو با شرکت‌های مختلف در مورد بازاریابی محتوا، به آن‌ها می‌گویم که محتوای خوب، محتوایی است که آن‌ها واقعاً بخواهند مطالعه کنند! به عبارت دیگر محتوای عالی، محتوایی است که حاضر باشند برای مطالعه‌ی آن هزینه بپردازند. اگر به دنبال مثال‌هایی از محتوای عالی هستید، کافی است به چیزهایی که اخیراً برای خواندن، تماشا کردن یا گوش دادن آن‌ها هزینه کرده‌اید نگاهی بیندازید.

راز اول موفقیت در بازاریابی محتوا چیست؟

ارزش محتوا را بالا ببرید؛ راز کار همین است، که در واقع چندان رازی هم نیست. وقتی ارزش تبلیغات کم و یا هیچ باشد، از آن سرسری عبور می‌کنیم. اگر می‌خواهید نوع تبلیغاتی که سرسری گرفته نمی‌شود را بشناسید، از یک اسکیت بورد سوار بخواهید که اجازه دهد او را حین ورق زدن یک مجله‌ی اسکیت بورد تماشا کنید. خواهید دید که او همان‌قدر که زمان صرف ملاحظه‌ی مقالات و تصاویر می‌کند، برای نگاه کردن به تبلیغات نیز زمان می‌گذارد.

اگر اطمینان ندارید که چگونه ارزش را طی بازاریابی محتوا افزایش دهید، از مشتریان حال حاضر خود بپرسید که چه نوع محتوایی می‌تواند اکنون برای آن‌ها مفید باشد تا همان را تولید کنید، یا اینکه وقتی به خدمات یا کالاهای شما چشم داشتند، چه نوع محتوایی می‌توانست برای آن‌ها سودمند باشد.

منبع: www.mazlo.ir

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن