دلایل به وجود آمدن طرح لوگوی برند عطر و ادکلن سازی شانل (chanel)

امروزه نماد شنل همان طرحیست که سالها قبل و از بدو پیدایش لوگوی این برند مورد استفاده قرار گرفت. همان نشانی که امروزه از فاصله ی خیلی دور هم تنها با یک نگاه شناخته می شود. اما این نماد از چه چیزی الهام گرفته است؟ با توجه به اسناد، در مورد منشا لوگوی شنل تئوری های مختلفی وجود دارد.

۱- قلعه Cremat در نیس فرانسه

قلعه Cremat در سال ۱۹۰۶ در حوالی شهر نیس فرانسه ساخته شد که بعدها به مالکیت یک سرمایه دار امریکایی درآمد. “ایرن برتز” یکی از دوستان کوکو شنل بود و در سال های ۱۹۲۰ چندین بار او را به قلعه دعوت و از او پذیرایی کرد. شرح وقایع آن زمان نشان می دهد که کوکو شنل علاقه ی خاصی به نماد این قلعه داشته و ممکن است به همین دلیل از آن به عنوان نماد برند خود استفاده کرده باشد.

۲- پنجره های کلیسای Aubazine در کورز* فرانسه

کوکو شنل در یتیم خانه زندگی می کرد، در میان جماعتی که تحت تاثیر مریم مقدس بودند. صومعه بعدها برروی سبک طراحی ها و خلاقیت کوکو تاثیرگذاشت. شکل شیشه ی پنجره ی کلیسای Aubazine ممکن است عامل شکل گیری نماد CC (لوگوی برند شنل) باشد.

۳- مونرگرام** هنری دوم پادشاه فرانسه و کاترین مدیچی (همسر هنری دوم)

لوگوی کوکو شنل ممکن است نشات گرفته از مونوگرام ملکه کاترین مدیچی بوده باشد. مونگرامی که در عکس است در سراسر قلعه Chenonceau (نام قلعه ای نزدیک به رود شِر در فرانسه) دیده می شود. کاترین مدیچی در ۱۵۱۹ و شهر فلورانس به دنیا آمد و با هنری دوم در سال ۱۵۳۳ ازدواج نمود. وی بعد از مرگ همسرش حدفاصل سال های ۱۵۶۰ تا ۱۵۶۴ حاکم فرانسه بود.

*کورز: نام شهر کوچکی در بخش مرکزی فرانسه

**مونوگرام: نشانه هایی که با حرف اول نام موضوع طراحی می شوند. یک مونوگرام ابتدا دیده می شود و با کمی مکث حروف تشکیل دهنده آن فاش شده و برای بیننده قابل درک می شود.

مختصری از زندگی نامه کوکو شنل از ویکی پدیا.

گابریل بونور (Gabrielle Bonheur) «کوکو» شانل مشهور به افسانه مُد (زادهٔ: ۱۹ اوت سال ۱۸۸۳، درگذشت: ۱۰ ژانویه ۱۹۷۱)، یک طراح مد در فرانسه بود. وی عملکردی بر مبنای توجه به رویکرد فلسفه مدرن، الهام گرفتن از مدل‌های لباس مردانه، و دنباله روی از طراحی‌هایی که در عین سادگی لوکس و گران‌ قیمت بود فعالیت می کرد که از وی چهره‌ای مهم در عرصه مد در قرن بیستم پدید آورد. او بنیانگذار شرکت معروفی به شمار می‌رود که با نام تجاری شانل (chanel) شناخته می‌شود. نفوذ و تأثیر بسیار زیاد شانل در عرصهٔ مد به حدی بود که اسم او، به عنوان تنها فرد فعال در زمینه خیاطی و دوزندگی، در فهرست صد نفر مهم‌ترین افراد دنیا در قرن بیستم ثبت گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن