تبلیغات محیطی

تعریف: هر نوع تبلیغاتی که خارج از محیط‌های بسته اجراشده و درباره محصولات و خدمات ارائه‌شده یک کسب‌وکار اطلاع‌رسانی می‌کند. تبلیغات محیطی برای ترویج محصول و خدمات شما در برخی از محیط‌های جغرافیایی خاص اثرگذاری بسیار خوبی دارد. در حالیکه تبلیغات بر روی بیلبوردها، نیمکت‌های اتوبوس و وسایل حمل‌ونقل می‌توانند برای کسب‌وکارهای کوچک بسیار مؤثر واقع شوند، اما باز هم هر کمپین تبلیغاتی محیطی با تابلو و علائم استفاده ‌شده نزدیکی و اطراف فروشگاه و دفتر کار خود شما آغاز می‌شود.

چرا باید از تبلیغات محیطی استفاده کنیم؟

به‌ طورکلی می‌توان گفت که تبلیغات محیطی روشی بسیار مفید برای رساندن پیام به مردم در محلی است که زندگی می‌کنند، کار می‌کنند یا حتی در آن محل بازی می‌کنند. تبلیغات محیطی رسانه‌ای است که در همه‌جا حضور دارد و زمانی که با خلاقیت از آن استفاده شود، فضای جدید تبلیغاتی را ایجاد می‌کند که پیش‌ از این وجود نداشته‌اند، فضاهای تبلیغاتی که قادر به متوقف کردن مردم در جای خودشان هستند.

با ترکیب رسانه‌های سنتی و غیر سنتی در یکدیگر، تبلیغات محیطی فضایی را در اختیار شما قرار می‌دهد که با هیچ فضای تبلیغاتی دیگری قابل‌ مقایسه نیست. در انتخاب و ترکیب این رسانه‌ها در عمل محدودیت وجود ندارد و تنها ابعاد تصور ما قادر به محدود کردن آن است.

time-vs-spend

اغلب مردم ۷۰% از زمان خودشان را در بیرون از محیط‌های مسقف و پوشیده می‌گذرانند، در حالیکه به‌طور متوسط مبلغ بسیار اندکی از بودجه بازاریابی و تبلیغات به این نوع از بازاریابی اختصاص پیدا می‌کند.

cpm

تبلیغات محیطی یکی از مقرون‌به‌صرفه ترین انواع مختلف رسانه‌های می‌باشند. به‌طور متوسط هزینه لازم برای دیده شدن تبلیغات محیطی به ازاء هر هزار نفر مبلغ بسیار ناچیزی است و  در مقایسه تقریباً با هزینه تبلیغات رادیویی در رقابت است و این برای مدیران تبلیغاتی به این معناست که با هزینه کمتری به‌راحتی می‌توان به تعداد نفرات بیشتری دست پیدا کرد.

remembered

تبلیغات محیطی یکی از به‌یادماندنی‌ترین انواع رسانه‌های تبلیغاتی است، خصوصاً اگر با استفاده از تبلیغات اثرگذاری آن در ذهن مخاطب را بیشتر کنید. مصرف‌کنندگان به‌خوبی از تبلیغات محیطی آگاه می‌شوند و همچنان که به امور روزمره خود توجه می‌کنند، به این دست از تبلیغات هم به‌خوبی توجه می‌کنند. نمودار بالا نشان‌دهنده تعداد افرادی است که در یک جامعه آماری مشخص اذعان به دیدن و توجه کردن به تبلیغات محیطی داشته‌اند.

مقایسه تبلیغات محیطی با دیگر گزینه‌های تبلیغاتی

برخلاف تلویزیون، رادیو یا رسانه‌های چاپی، محیط رسانه‌ای است که قابل خاموش کردن یا کنار گذاشتن نیست. مصرف‌کنندگان در زمان عبور از منطقه‌ای که در آن یک تبلیغ محیطی مثل بیلبورد قرارگرفته است، مثلاً نمی‌توانند به‌اصطلاح تبلیغ منتشرشده بر روی یک بیلبورد را جلو بزنند(همانند تبلیغ قرار داده‌شده در ابتدای یک فیلم) و تبلیغ بعدی را مشاهده کنند. در تلویزیون، رادیو، مخاطب قادر به خاموش کردن یا عوض کردن کانال است، در روزنامه مصرف‌کننده قادر به ورق زدن صفحه است و حتی در اینترنت مصرف‌کننده قادر به بستن آن صفحه خاص است.

به‌عبارت‌دیگر تبلیغات محیطی تنها شکلی از رسانه است که مصرف‌کننده کنترلی بر روی محتوای منتشرشده بر روی آن را ندارد که این موضوع باعث می‌شود تا مدیران تبلیغاتی کنترلی بی‌سابقه بر چگونگی دیده و در کجا دیده شدن تبلیغات خود داشته باشند.

CREATIVE_OUTDOOR_SIGNS_LETTERING012

آیا تبلیغات محیطی فقط و فقط همان بیلبورد است؟

شاید برخی تصور کنند که تبلیغات محیطی فقط و فقط محدود به تبلیغات منتشرشده بر روی بیلبوردها است. اما با وجود اینکه بیلبورد قدرتمندترین و قابل دیده شدن ترین انواع آنهاست، اما انواع مختلف این نوع از تبلیغات می‌تواند شامل موارد زیر هم باشد: بیلبوردها، تبلیغ در ایستگاه‌های اتوبوس، بدنه اتوبوس و در داخل اتوبوس‌های شهری، بدنه تاکسی‌ها، وسایل نقلیه سازمانی و … که البته باکمی خلاقیت هر یک از آنها می‌توانند به انواع مختلف دیگری تقسیم شوند.

مثلاً رستوران و هتل‌ها اغلب از بیلبوردهای موجود در جاده‌ها و اتوبان‌ها باید استفاده کنند تا سرنشینان عبوری را به استفاده از خدمات خودشان جلب کنند. صندلی‌های اتوبوس اغلب باید محل تبلیغات کسب‌وکارهای محلی باشند و ایستگاه‌های اتوبوس محلی مناسب برای تبلیغات فیلم‌های سینمایی هستند. رویدادهای ورزشی اغلب محل مناسبی برای تبلیغات انواع نوشیدنی و نوشابه است و به همین ترتیب هر یک از انواع تبلیغات محیطی کارایی و اثرگذاری بهتری برای یک نوع از تبلیغات دارند.

 

منبع: www.ibazaryabi.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
به بالای صفحه بردن