اتیکت یا لیبل فرش

اتیکت، برچسب یا لیبل، تکه ای از کاغذ، پلیمر، پارچه، فلز یا دیگر مواد است که به یک بسته بندی یا شیء می چسبد و روی آن ممکن است یک راهنما، اطلاعاتی در مورد محصول، نشانی ها و … درج شده باشد. اتیکت ها ممکن است مستقیما روی بسته بندی یا شیء چاپ شده باشند. اتیکت سایز خاصی ندارد و به دلخواه مشتری می باشد و معمولا همراه با ضرب قالب جهت شکل دهی خاص می باشد. در ادامه به یک سری از مشخصات اتیکت فرش پرداخته می شود.

مشخصات اتیکت فرش شامل موارد زیر است و هزینه ی اتیکت فرش با توجه به موارد ذیل تعیین می گردد:

۱- سایز اتیکت:

سایزهای متعارف اتیکت شامل:

  • سایز ۱۶*۱۲ سانتی متر که بیشتر برای فرش های ۶ متری، قالیچه مناسب هستند.
  • سایز ۲۵*۱۷ سانتی متر که برای فرش های ۹ متری مناسب هستند.
  • سایز ۲۱*۳۲ و ۲۵*۴۰ سانتی متر که برای فرش های ۱۲ متری استفاده می شوند.

۲- تعداد:

تعداد با توجه به نیاز مشتری مشخص می شود. حداقل تیراژ ۱۰۰ عدد است. پیشنهاد ما این است که از تیراژ ۱۰۰۰ عدد چاپ انجام شود زیرا قیمت تمام شده هر اتیکت در سفارش های پایین، زیاد است. با توجه به تیراژ، قیمت تمام شده برای هر اتیکت متفاوت خواهد بود. در صورتیکه تعداد سفارش شما زیاد باشد، بهتر است قبل از چاپ، چند نمونه جهت تست رنگ چاپ شود.

۳- قالب اتیکت فرش

می توان اتیکت را با یک قالب مشخص چاپ نمود. در مرحله ی اول کلیشه ساخته می شود و در مرحله ی دوم اتیکت با توجه به کلیشه ی ساخته شده برش می خورد. قیمت اتیکت همراه با قالب یا قیمت اتیکت بدون قالب، متفاوت خواهد بود، مبلغی جهت ساخت کلیشه و مبلغی جهت برش هر اتیکت منظور می شود.

۴- طلاکوب و نقره کوب

یکی از مواردی که زیبایی اتیکت را دو چندان خواهد کرد، ضرب طلاکوب و نقره کوب روی اتیکت است. سایزی که جهت طلاکوب منظور می شود ارتباطی با سایز اتیکت ندارد بدین صورت که می توان سایز طلاکوب را ۵ سانتی متر در ۱۰ سانتی متر در نظر گرفت و قسمت کوچیکی از اتیکت را طلاکوب نمود. طلاکوب نیز مانند قالب، نیاز به ساخت کلیشه دارد. کلیشه ساخته می شود و سپس روی اتیکت ضرب انجام می شود. مبلغی جهت ساخت کلیشه و مبلغی جهت ضرب طلاکوب روی اتیکت منظور می شود.

۵- جنس اتیکت

جنس اتیکتی که برای فرش استفاده می شود معمولا کاغذی، پارچه ای یا اتویی است که هر کدام مزایا و معایبی دارد.

  • اتیکت کاغذی معمولا از جنس گلاسه مات و گرم پایین است و با چسب چوب روی فرش چسبیده می شود. یکی از مزایای اتیکت کاغذی هزینه ی پایین چاپ مخصوصا در تیراژ های بالاست. از جمله معایب آن این است که با شستشوی فرش از بین می رود و مقاوت کمتری خواهد داشت.
  • اتیکت پارچه ای، از جنس پارچه است و بجای چسب، روی فرش دوخت می شود. این نوع اتیکت، گزینه ی مناسبی برای محصولات صادراتی خواهد بود زیرا در دمای زیر صفر مشکلی برای اتیکت بوجود نمی آید و در گذر زمان و شستشو از روی فرش جدا نمی شود.
  • اتیکت اتویی بعد از چاپ، بر روی فرش با حرارت چسبیده می شود. جنس اتیکت اتویی ساتن مات و براق است که چسب به پشت ساتن تزریق می شود. یک لایه ی کاغذی نیز بین اتیکت ها جهت جلوگیری از رنگ دادن بین آن ها قرار می گیرد. این نوع اتیکت را با یک لایه ی محافظ، با اتو پشت فرش می چسبانند. مزیت این نوع اتیکت این است که بعد از شستشو کنده نمی شود اما ممکن است در دمای زیر صفر چسب عملکرد خود را از دست داده و از فرش جدا شود.

یکی از مواردی که نیاز است در اتیکت به آن توجه شود، نوع طراحی است، طراحی اتیکت از استانداردهای خاصی در ایران پیروی می کند و مواردی طبق قوانین نیاز است در طراحی لحاظ شود. از جمله:

  • درج علامت استاندارد و شماره استاندارد ملی
  • آدرس و تلفن تماس شرکت
  • نام ثبتی شرکت در روی اتیکت درج شود.
  • شماره ثبت حتما در زیر نام شرکت درج شود.
  • اطلاعات و مشخصات محصول که روی اتیکت درج می شود دقیقا با مشخصات محصول تطابق داشته باشد.
  • علامت و یا نشانی که به نام شرکت ثبت نشده است، نباید روی اتیکت درج شود.
  • علامت مخصوص که مربوط به “ساخت ایران” هستند.
  • گارانتی شرکت
  • راهنمای علائم بین المللی نگهداری از فرش